121) پشتيبانى از پيامبر (ص) در صلح با دشمن جنگافروز، وعده خداوند
به آن حضرت:
وان جَنَحوا لِلسَّلمِ فَاجنَح لَها ...* وان يُريدوا ان يَخدَعوكَ فَانَّ حَسبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذى
ايَّدَكَ بِنَصرِهِ وبِالمُؤمِنين.
انفال (8) 61 و 62
122) كنارهگيرى دشمنان از جنگ و تقاضاى صلح، از شرايط لازم براى
پذيرش قرارداد ترك تعرّض به آنان، از سوى رزمندگان اسلام:
وَدّوا لَو تَكفُرونَ كَما كَفَروا ... فَان تَوَلَّوا فَخُذوهُم
واقتُلوهُم حَيثُ وجَدتُّموهُم ولا تَتَّخِذوا مِنهُم وَلِيًّا ولا نَصِيرا* الَّا الَّذينَ يَصِلونَ الى قَومٍ بَينَكُم وبَينَهُم ميثقٌ
او جاءوكُم حَصِرَت صُدورُهُم ان يُقتِلوكُم او يُقتِلوا قَومَهُم ولَو شاءَ
اللَّهُ لَسَلَّطَهُم عَلَيكُم فَلَقتَلوكُم فَانِ اعتَزَلوكُم فَلَم يُقتِلوكُم
والقَوا
[1] خداوند متعال، در مكّه از شكست مشركان در جنگ خبر داده و
تأويل آن در جنگ بدر به وقوع پيوست. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 729)
[2] اين آيه از شكست كفّار پيشگويى مىكند و دلالت دارد كه اين
شكست در جنگى رخ خواهد داد و همين طور هم شد؛ يعنى جنگ بدر پيش آمد و كفّار شكست
خوردند. (الميزان، ج 19، ص 84)
[3] مقصود از «حين البأس» وقت قتال و جهاد با دشمن است.
(روحالمعانى، ج 2، جزء 2، ص 72)
[4] مخاطب قرار گرفتن پيامبر (ص) در پذيرش صلح با دشمن، مىتواند
گوياى حقيقت ياد شده باشد.