responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 556

كالدّهان‌* فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان‌* فَيَومَذٍ لا يُسَلُ عَن ذَنبِهِ انسٌ ولا جانٌ‌* فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان‌* يُعرَفُ المُجرِمونَ بِسيمهُم فَيُؤخَذُ بِالنَّوصى والاقدام‌* فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان‌* هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتى يُكَذّبُ بِهَا المُجرِمون‌* يَطوفونَ بَينَها وبَينَ حَميمٍ ءان‌* فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان.

الرحمن (55) 33- 45

نيز---) همين مدخل، جنّيان در جهنّم‌

عصيان جنّيان‌

147) سرپيچى جنّيان، از فرمان تشريعى خداوند:

ولِسُلَيمنَ الرّيحَ غُدُوُّها شَهرٌ ورَواحُها شَهرٌ واسَلنا لَهُ عَينَ القِطرِ ومِنَ الجِنّ مَن يَعمَلُ بَينَ يَدَيهِ بِاذنِ رَبّهِ ومَن يَزِغ مِنهُم عَن امرِنا نُذِقهُ مِن عَذابِ السَّعير.

سبأ (34) 12

148) شكنجه و مجازات با آتش دنيا، كيفر تخلّف جنّيان از اجراى كارهاى واگذار شده به آنان:

ولِسُلَيمنَ الرّيحَ غُدُوُّها شَهرٌ ورَواحُها شَهرٌ واسَلنا لَهُ عَينَ القِطرِ ومِنَ الجِنّ مَن يَعمَلُ بَينَ يَدَيهِ بِاذنِ رَبّهِ ومَن يَزِغ مِنهُم عَن امرِنا نُذِقهُ مِن عَذابِ السَّعير. [1]

سبأ (34) 12

عفريت از جنّيان‌

149) امانت‌دارى عفريتى از جنّيان، نسبت به آوردن تخت بلقيس براى سليمان (ع):

قالَ عِفريتٌ مِنَ الجِنّ انا ءاتيكَ بِهِ قَبلَ ان تَقومَ مِن مَقامِكَ وانّى عَلَيهِ لَقَوىٌّ امين.

نمل (27) 39

نيز---) همين مدخل، قدرت جنّيان‌

عقيده جنّيان‌

150) عقايد و مذاهب مختلف، در بين جنّيان:

وانّا مِنَّا الصلِحونَ ومِنّا دونَ ذلِكَ كُنّا طَراقَ قِدَدا. [2]

جن (72) 11

151) منزّه بودن خداوند از همسر و فرزند داشتن، در اعتقاد جنّيان مؤمن:

وانَّهُ تَعلى‌ جَدُّ رَبّنا مَا اتَّخَذَ صحِبَةً ولا ولَدا.

جن (72) 3

152) خداوند، داراى عظمت، در عقيده جنّيان با ايمان:

قُل اوحِىَ الَىَّ انَّهُ استَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الجِنّ فَقالوا انّا سَمِعنا قُرءانًا عَجَبا* وانَّهُ تَعلى‌ جَدُّ رَبّنا مَا اتَّخَذَ صحِبَةً ولا ولَدا.

جن (72) 1 و 3

153) اعتقاد گروهى از جنّيان به جهنّم و قيامت:

قُل اوحِىَ الَىَّ انَّهُ استَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الجِنّ فَقالوا ...* وامَّا القسِطونَ فَكانوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا.

جن (72) 1 و 15

154) انكار معاد، از ناحيه برخى جنّيان:

قُل اوحِىَ الَىَّ انَّهُ استَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الجِنّ فَقالوا انّا سَمِعنا قُرءانًا عَجَبا* وانَّهُم ظَنّوا كَما ظَنَنتُم ان لَن يَبعَثَ اللَّهُ احَدا.

جن (72) 1 و 7

155) اعتقاد جنّيان به احضار و حسابرسى خود، در قيامت:

وجَعَلوا بَينَهُ وبَينَ الجِنَّةِ نَسَبًا ولَقَد عَلِمَتِ‌


[1] از ظاهر سياق آيه برمى‌آيد كه مقصود از عذاب سعير، عذاب آتش دنيا بوده؛ نه آخرت. (الميزان، ج 16، ص 363)

[2] واژه «قدد» جمع «قدّة» به معناى جماعتى از مردم. (مفردات، ص 657، «قدد») منظور از «قِدَد» بر اساس حديثى منقول از امام صادق (ع)، روشها و مذاهب گوناگون است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 437، ح 27)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست