نيز---) همين مدخل، جبرئيل و ابراهيم (ع)، جبرئيل و ساره، جبرئيل و
قوم لوط، جبرئيل و لوط (ع)، جبرئيل و محمّد (ص)، جبرئيل و مريم (ع) و جبرئيل و
همسر لوط
يهود و جبرئيل
147) تعليم سحر از سوى جبرئيل به سليمان (ع)، ادّعاى واهى يهود:
واتَّبَعوا ما تَتلوا الشَّيطينُ عَلى مُلكِ سُلَيمنَ وما
كَفَرَ سُلَيمنُ ولكِنَّ الشَّيطينَ كَفَروا يُعَلّمونَ النّاسَ السّحرَ وما
انزِلَ عَلَى المَلَكَينِ بِبابِلَ هروتَ ومروتَ وما يُعَلّمانِ مِن احَدٍ حَتّى
يَقولا انَّما نَحنُ فِتنَةٌ فَلا تَكفُر فَيَتَعَلَّمونَ مِنهُما ما يُفَرّقونَ
بِهِ بَينَ المَرءِ وزَوجِهِ وما هُم بِضارّينَ بِهِ مِن احَدٍ الّا بِاذنِ
اللَّهِ ويَتَعَلَّمونَ ما يَضُرُّهُم ولايَنفَعُهُم ولَقَد عَلِموا لَمَنِ
اشتَرهُ ما لَهُ فِى الأخِرَةِ مِن خَلقٍ ولَبِئسَ ما شَرَوا بِهِ انفُسَهُم لَو
كانوا يَعلَمون.[1]
بقره (2) 102
نيز---) همين مدخل، دشمنى با جبرئيل
نيز---) ملائكه
جبل بن ابى قُشير
جبل (حمل/ حسل) بن ابى قُشير از قبيله يهود بنىقريظه در مدينه بود. [2] بر اساس قولى، آيه 187 اعراف (7) در
پى پرسش وى و يهودى ديگرى از پيامبر (ص) درباره زمان برپايى قيامت نازل شد و
خداوند آگاهى از زمان آن را ويژه خود دانست.
[3]
جحيم---) جهنّم
جدال
جدال، گفتگويى توأم با نزاع و غلبه جستن يك طرف بر ديگرى است [4] به قصد منصرف كردن وى از رأى و نظرش. [5] در اين مدخل از واژه «جدل»، «خصم»،
«مراء» و مشتقّات آنها استفاده شده است.
اهمّ عناوين: اقسام جدال، جدالكنندگان و زمينههاى جدال.