responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 477

كَفَروا لِلَّذينَ ءامَنوا انُطعِمُ مَن لَو يَشاءُ اللَّهُ اطعَمَهُ ان انتُم الّا فى ضَللٍ مُبين.

يس (36) 47

4. يهود

15) يهود، مدّعى جبر و قدرت نداشتن بر ايمان:

فَبِما نَقضِهِم ميثقَهُم وكُفرِهِم بِايتِ اللَّهِ وقَتلِهِمُ الانبِياءَ بِغَيرِ حَقّ وقَولِهِم قُلوبُنا غُلفٌ بَل طَبَعَ اللَّهُ عَلَيها بِكُفرِهِم فَلا يُؤمِنونَ الّا قَليلا. [1]

نساء (4) 155

جبرئيل‌

جبرئيل، واژه‌اى عجمى (غير عربى)، معرَّب و به معناى بنده خدا [2] و نام فرشته حامل وحى است. [3] در اين مدخل از واژه‌هاى «جبريل»، «روح»، «روح‌القدس» و «روح‌الامين» و در برخى موارد از واژه‌هاى «ضيف»، «ملائكه» و واژه‌هاى ديگر استفاده شده است.

اهمّ عناوين: جبرئيل و ابراهيم (ع)، جبرئيل و محمّد (ص)، جبرئيل و مريم (ع)، صفات جبرئيل و نقش جبرئيل.

اطاعت از جبرئيل‌

1) پيامبر (ص) موظّف به پيروى از جبرئيل، در قرائت قرآن:

فَاذا قَرَأنهُ فَاتَّبِع قُرءانَه. [4]

قيامت (75) 18

2) جبرئيل، فرمانروايى مطاع، از سوى فرشتگان در آسمانها:

انَّهُ لَقَولُ رَسولٍ كَريم‌* مُطاعٍ ثَمَّ امين. [5]

تكوير (81) 19 و 21

امانتدارى جبرئيل---) همين مدخل، صفات جبرئيل، امانتدارى‌

امداد جبرئيل---) همين مدخل، جبرئيل و عيسى (ع)، نقش جبرئيل، امداد

بشارتهاى جبرئيل‌

3) بشارت جبرئيل به ابراهيم (ع)، در مورد هلاكت قوم لوط:

ولَقَد جاءَت رُسُلُنا ابرهيمَ بِالبُشرى‌ قالوا سَلمًا قالَ سَلمٌ فَما لَبِثَ ان جاءَ بِعِجلٍ حَنيذ* فَلَمّا رَءا ايدِيَهُم لا تَصِلُ الَيهِ نَكِرَهُم واوجَسَ مِنهُم خيفَةً قالوا لا تَخَف انّا ارسِلنا الى‌ قَومِ لوط* فَلَمّا ذَهَبَ عَن ابرهيمَ الرَّوعُ وجاءَتهُ البُشرى‌ يُجدِلُنا فى قَومِ لوط* يابرهيمُ اعرِض عَن هذا انَّهُ قَد جاءَ امرُ رَبّكَ‌


[1] «قلوبنا غلف» سخن بنى‌اسرائيل و يهود است كه از آن چنين ادّعايى فهميده مى‌شود: كوردلى در آفرينش و سرشت ما نهاده شده يا قدرت بر ايمان به محمّد (ص) نداشته و از خود اختيارى نداريم. (الميزان، ج 5، ص 132)

[2] مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 324.

[3] تفسير التحريروالتنوير، ج 1، جزء 1، ص 620.

[4] مقصود از «قرآنه» قرائت و منظور از «قرأناه» قرائت جبرئيل به امر الهى است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 600)

[5] مراد از «رسول»، جبرئيل است. در معناى جمله مذكور گفته شده: فرشتگان آسمان در آنجا از جبرئيل اطاعت مى‌كنند. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 677)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست