responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 439

جام‌سازى‌

1) ساخت كاسه‌هايى بزرگ براى سليمان (ع)، به دست جنّيان:

ولِسُلَيمنَ الرّيحَ ...* يَعمَلونَ لَهُ ما يَشاءُ مِن مَحريبَ وتَمثيلَ وجِفانٍ كالجَوابِ وقُدورٍ راسيتٍ .... [1]

سبأ (34) 12 و 13

جام شاهى‌

2) جام مفقود شده در بارگاه يوسف (ع) داراى ارزشى فراوان:

قالوا نَفقِدُ صواعَ المَلِكِ .... [2]

يوسف (12) 72

3) جام شاهى، در بارگاه يوسف (ع) از جنس طلا:

قالوا نَفقِدُ صواعَ المَلِكِ .... [3]

يوسف (12) 72

4) جام شاهى، وسيله پيمانه كردن غلّات و تعيين سهميّه افراد در قحطى هفت ساله مصر:

قالوا نَفقِدُ صواعَ المَلِكِ .... [4]

يوسف (12) 72

5) جاسازى جام شاهى در محموله بنيامين، نقشه يوسف (ع) براى نگاه داشتن بنيامين نزد خويش:

ولَمّا دَخَلوا عَلى‌ يوسُفَ ...* فَلَمّا جَهَّزَهُم بِجَهازِهِم جَعَلَ السّقايَةَ فى رَحلِ اخيهِ ...* قالوا واقبَلوا عَلَيهِم ماذا تَفقِدون‌* قالوا نَفقِدُ صواعَ المَلِكِ ولِمَن جاءَ بِهِ حِملُ بَعيرٍ وانا بِهِ زَعيم‌* قالوا تاللَّهِ لَقَد عَلِمتُم ما جِئنا لِنُفسِدَ فِى‌الارضِ وما كُنّا سرِقين‌* قالوا فَما جَزؤُهُ ان كُنتُم كذِبين‌* قالوا جَزؤُهُ مَن وُجِدَ فى رَحلِهِ فَهُوَ جَزؤُهُ كَذلِكَ نَجزِى الظلِمين‌* فَبَدَا بِاوعِيَتِهِم قَبلَ وِعاءِ اخيهِ ثُمَّ استَخرَجَها مِن وِعاءِ اخيهِ كَذلِكَ كِدنا لِيوسُفَ ما كانَ لِيَأخُذَ اخاهُ فى دينِ المَلِكِ الّا ان يَشَاءَ اللَّهُ ....

يوسف (12) 69- 76

6) يك بارِ شتر غلّه، جايزه تعيين شده از جانب يوسف (ع) براى آورنده جام شاهى:

قالوا نَفقِدُ صواعَ المَلِكِ ولِمَن جاءَ بِهِ حِملُ بَعيرٍ ....

يوسف (12) 72

جامع/ اسماوصفات‌

جامع از ريشه «جمع» و به معناى به هم ضميمه كردن، نزديك كردن و گرد آوردن چيزهايى در كنار هم است. [5] جامع در وصف خدا، گاهى ذاتى و به معناى جامع فضايل و صفات نيكو و گاهى فعلى است كه دلالت دارد خداوند متعال به حق، جامع متفرّقات و همانندها و اشياى ضدّ است. [6]

رَبَّنا انَّكَ جامِعُ النّاسِ لِيَومٍ لا رَيبَ فيهِ انَّ اللَّهَ لا يُخلِفُ الميعاد.

آل‌عمران (3) 9


[1] «جفان» جمع «جفنة» به معناى كاسه طعام از ريشه جفن است. (مفردات، ص 197، «جفن»)

[2] از مقدار جايزه براى يابنده آن و تعهّد شخصى يوسف (ع) به آن پى به ارزش آن مى‌بريم. گفتنى است بر اساس روايتى از امام صادق (ع) جنس آن از طلا بوده است. (تفسير عيّاشى، ج 2، ص 185، ح 52)

[3] بر اساس روايتى از امام صادق (ع) جنس اين جام از طلا بوده است. (تفسير عيّاشى، ج 2، ص 185، ح 52)

[4] صواع الملك: ظرفى بود كه با آن مى‌نوشيدند و پيمانه مى‌كردند. (مفردات، ص 499، «صاع»)

[5] مفردات، ص 201، «جمع».

[6] الأسنى فى شرح اسماء اللّه الحسنى‌، ج 1، ص 480.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 439
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست