responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 380

مسابقه تيراندازى‌

3) مسابقه تيراندازى، بين برادران يوسف:

قالوا يابانا انّا ذَهَبنا نَستَبِقُ وتَرَكنا يوسُفَ .... [1]

يوسف (12) 17

4) غفلت از يوسف (ع) به علّت سرگرمى به مسابقه تيراندازى، عذر دروغين برادران او در توجيه طعمه گرگ شدن يوسف (ع):

قالوا يابانا انّا ذَهَبنا نَستَبِقُ وتَرَكنا يوسُفَ عِندَ مَتعِنا فَاكَلَهُ الذّئبُ وما انتَ بِمُؤمِنٍ لَنا ولَو كُنّا صدِقين.

يوسف (12) 17

تيمّم‌

تيمّم، به معناى قصد كردن‌ [2] و در اصطلاح، زدن دستها بر زمين و مسح صورت و دستها همراه با نيّت است. [3] در اين مدخل، معناى اصطلاحى آن مقصود مى‌باشد كه از واژه «تيمّم» استفاده شده است.

آثار تيمّم‌

1) تيمّم، موجب تحصيل طهارت براى نماز، در صورت نيافتن آب و داشتن عذر:

... لا تَقرَبوا الصَّلوةَ ... ولا جُنُبًا ... حَتّى‌ تَغتَسِلوا ... فَلَم تَجِدوا ماءً فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا ....

نساء (4) 43

يايُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا اذا قُمتُم الَى الصَّلوةِ فَاغسِلوا وُجوهَكُم ... فَلَم تَجِدوا ماءً فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا .... [4]

مائده (5) 6

نيز---) همين مدخل، فلسفه تشريع تيمّم‌

احكام تيمّم‌

2) وجوب مسح صورت و دستها، با تيمّم بر زمين پاك و مباح:

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

نساء (4) 43

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فَامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

مائده (5) 6

3) مسح قسمتى از صورت و دستها، از واجبات تيمّم:

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

نساء (4) 43

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فَامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

مائده (5) 6

4) لزوم تقديم مسح صورت بر دستها، در تيمّم:

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

نساء (4) 43

... فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيّبًا فَامسَحوا بِوُجوهِكُم وايديكُم ....

مائده (5) 6

5) بطلان تيمّم، در صورت دسترسى به آب:


[1] يكى از اقوال در تفسير «نستبق» مسابقه در تيراندازى است. (مجمع‌البيان، ج 5- 6، ص 333)

[2] مفردات، ص 893، «يمّ».

[3] زبدةالبيان، ج 1، ص 53.

[4] منظور از «صعيد» در آيه، مطلق زمين است. (مفردات، ص 484، «صعد»)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست