انَّ المُتَّقينَ ...* كانوا قَليلًا مِنَ الَّيلِ ما يَهجَعون* وبِالاسحارِ هُم يَستَغفِرون.
ذاريات (51) 15 و 17 و 18
5. محسنان
34) تهجّد و استغفار در دل شب، از اوصاف محسنان:
انَّ المُتَّقينَ فى جَنتٍ وعُيون* ءاخِذينَ ما ءاتهُم رَبُّهُم انَّهُم كانوا قَبلَ ذلِكَ
مُحسِنين* كانوا قَليلًا مِنَ الَّيلِ ما يَهجَعون* وبِالاسحارِ هُم يَستَغفِرون.
ذاريات (51) 15- 18
6. محمّد (ص)
35) تمجيد خدا از پيامبر (ص)، براى بيدار شدن در بخشى از شب و اقامه
نماز شب:
[1] اضافه «عباد» به «الرّحمن»، تخصيصى و تشريفى است و به مفهوم
برترى و برگزيدگى اين دسته از بندگان مىباشد. «بيتوته» به معناى درك شب است؛
قسمتى از شب را بخوابد يا نخوابد. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 279)
[2] بنا بر اين احتمال كه مقصود از «حين تقوم» قيام پيامبر (ص) در
شب براى نماز باشد. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 323)
[3] مقصود از «مقام محمود» مقام شفاعت است. (مجمعالبيان، ج 5- 6،
ص 671)
[4] راضى شدن پيامبر (ص)، به شفاعت تفسير شده است. (مجمعالبيان،
ج 7- 8، ص 58)
[5] «نافلة لك» يعنى زياده بر فرايض؛ زيرا نماز شب بر پيامبر (ص)
واجب بوده است. (مجمعالبيان، ج 5- 6، ص 670- 671)