responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 259

وذِكرًا لِلمُتَّقين. [1]

انبياء (21) 48

وءاتَينهُمَا الكِتبَ المُستَبين. [2]

صافات (37) 117

يحيى (ع) و تورات‌

237) دعوت خداوند از يحيى (ع) براى عمل كردن به تورات، با جدّيّت و عزم استوار:

ييَحيى‌ خُذِ الكِتبَ بِقُوَّةٍ وءاتَينهُ الحُكمَ صَبيّا. [3]

مريم (19) 12

يهود و تورات‌

238) خيالات واهى، پايه و اساس اعتقاد و تفكّرات امّيّين يهود درباره تورات:

ومِنهُم امّيُّونَ لايَعلَمونَ الكِتبَ الّاامانِىَّ وان هُم الّا يَظُنّون.

بقره (2) 78

239) ناتوانى امّيّين يهود از خواندن و نوشتن و ناآگاهى آنان از معارف و تورات:

ومِنهُم امّيُّونَ لايَعلَمونَ الكِتبَ الّاامانِىَّ وان هُم الّا يَظُنّون.

بقره (2) 78

240) بى‌سوادى و جهل امّيّين يهود، از دلايل بى‌جا بودن انتظار ايمان از آنان:

افَتَطمَعونَ ان يُؤمِنوا لَكُم وقَد كانَ فَريقٌ مِنهُم يَسمَعونَ كَلمَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرّفونَهُ مِن بَعدِ ما عَقَلوهُ وهُم يَعلَمون‌* ومِنهُم امّيُّونَ لايَعلَمونَ الكِتبَ الّاامانِىَّ وان هُم الّا يَظُنّون.

بقره (2) 75 و 78

نيز---) احبار، احبار و تورات‌

توريه‌

توريه در لغت، به معناى پنهان كردن خبر [4] و در اصطلاح، آن است كه گوينده از لفظ، معناى مطابق واقع را اراده كند با اين هدف كه مخاطب، ظاهر آن را كه خلاف مقصود گوينده است، بفهمد. [5] در اين مدخل از جمله‌هايى مانند «قال فعلتها إذاً و أنا من الضّالّين»، «أيّتها العير إنّكم لسارقون» و «فقال إنّى سقيم» استفاده شده است.

احكام توريه‌

1) توريه، كارى جايز در نزد ابراهيم (ع):

فَقالَ انّى سَقيم. [6]

صافات (37) 89

2) سخن توريه‌آميز، جايز در نزد موسى (ع):

واذ نادى‌ رَبُّكَ موسى‌ انِ ائتِ القَومَ الظلِمين‌* وفَعَلتَ فَعلَتَكَ الَّتى فَعَلتَ وانتَ‌


[1] بنا بر اينكه مراد از «الفرقان و ضيآء و ذكراً» تورات باشد. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 81)

[2] ضمير «هما» به موسى و هارون (ع) برمى‌گردد و مقصود از «كتاب»، تورات است. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 711)

[3] «بقوّة» يعنى با جديّت و تصميم قاطع؛ و مقصود از «الكتاب»، تورات است. (مجمع‌البيان، ج 5- 6، ص 781)

[4] ترتيب‌العين، ج 3، ص 1447، «ورى».

[5] كتاب المكاسب، شيخ انصارى (ره)، ج 4، ص 174.

[6] مقصود از سخن «إنّى سقيم» اين است كه من در شُرُف بيمارى‌ام. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 702)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست