[1] برداشت ياد شده بر اساس اين احتمال در آيه است كه مراد از «و
لاتكونوا أوّل كافر به» خطاب به علماى اهلكتاب باشد؛ يعنى شما به اوصاف پيامبر كه
در كتابهاى خود (تورات و انجيل) بيان شده كافر نباشيد. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص
209)
[2] بر اين مبنا كه «ذلك» اشاره به حكم الهى در تورات باشد.
(تفسير التحريروالتنوير، ج 4، جزء 6، ص 207)
[3] مقصود از «الكتاب» به قرينه ناظر بودن آيه به درگيريهاى
بنىقريظه با بنىنضير، تورات است. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 303) و استفهام در آيه
نيز توبيخى است.