responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 240

جهل به تورات‌

126) ناآگاهى عوام يهود، به محتواى كتاب آسمانى خويش (تورات):

ومِنهُم امّيُّونَ لايَعلَمونَ الكِتبَ الّاامانِىَّ وان هُم الّا يَظُنّون. [1]

بقره (2) 78

حسابرسى در تورات---) همين‌مدخل، تعاليم تورات، حسابرسى‌

حفاظت از تورات‌

127) حراست و نگهبانى تورات از تغيير و تحريف، مسئوليت پيامبران و عالمان ربّانى و احبار يهود:

انّا انزَلنَا التَّورةَ فيها هُدىً ونورٌ يَحكُمُ بِهَا النَّبِيّونَ الَّذينَ اسلَموا لِلَّذينَ هادوا والرَّبنِيّونَ والاحبارُ بِمَا استُحفِظوا مِن كِتبِ اللَّهِ وكانوا عَلَيهِ شُهَداءَ ... ومَن لَم يَحكُم بِما انزَلَ اللَّهُ فَاولكَ هُمُ الكفِرون. [2]

مائده (5) 44

حقانيّت تورات‌

128) تورات، كتابى نازل شده بر اساس حق از سوى خدا:

ذلِكَ بِانَّ اللَّهَ نَزَّلَ الكِتبَ بِالحَقّ وانَّ الَّذينَ اختَلَفوا فِى الكِتبِ لَفى شِقاقٍ بَعيد. [3]

بقره (2) 176

نيز---) همين مدخل، تصديق تورات‌

حلّ اختلاف با تورات‌

129) تورات و انجيل، راه‌گشاى حلّ اختلافهاى دينى يهود و نصارا:

وقالَتِ اليَهودُ لَيسَتِ النَّصرى‌ عَلى‌ شَى‌ءٍ وقالَتِ النَّصرى‌ لَيسَتِ اليَهودُ عَلى‌ شَى‌ءٍ وهُم يَتلونَ الكِتبَ كَذلِكَ قالَ الَّذينَ لا يَعلَمونَ مِثلَ قَولِهِم فَاللَّهُ يَحكُمُ بَينَهُم يَومَ القِيمَةِ فِيما كانوا فِيهِ يَختَلِفون.

بقره (2) 113

ذكر خدا در تورات---) همين مدخل، تعاليم تورات، ذكر خدا

ربوبيّت خدا در تورات---) همين مدخل، تعاليم تورات، ربوبيّت خدا

رستگارى در تورات---) همين مدخل، تعاليم تورات، رستگارى‌

سوداگرى با تورات‌

130) سرزنش و نهى خدا، از سوداگرى با تورات و آيات خدا:

وءامِنوا بِما انزَلتُ مُصَدّقًا لِما مَعَكُم ولا تَكونوا اوَّلَ كافِرٍ بِهِ ولا تَشتَروا بِايتى ثَمَنًا قَليلًا وايىَ فَاتَّقون.

بقره (2) 41


[1] «اميّون» يعنى جاهلان به معانى كتاب؛ كه از حيث حفظ و تلاوت آن را مى‌دانند؛ ولى از حيث فهم و درك نسبت به آن جاهل‌اند. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 290)

[2] جمله «بما استحفظوا» دو معنا دارد: 1. كتاب‌اللّه (تورات) به صورت وديعه در نزد آنها گذارده شده؛ 2. آنان مأمور حفظ و حراست آن هستند. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 306) برداشت بر اساس معناى دوم صورت گرفته است.

[3] بنا بر يك قول، منظور از «الكتاب» در آيه، تورات است. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 472)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 240
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست