responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 72

تسبيح تائبان---) همين مدخل، تسبيح‌كنندگان، تائبان‌

تسبيح داود (ع)---) همين مدخل، تسبيح‌كنندگان، داود (ع)

تسبيح در سختى‌

27) لزوم تسبيح خدا در سختيها، جهت رسيدن به مقام رضا از سوى پيامبر (ص):

فَاصبِر عَلى‌ ما يَقولونَ وسَبّح بِحَمدِ رَبّكَ قَبلَ طُلوعِ الشَّمسِ وقَبلَ غُروبِها ومِن ءاناىِ الَّيلِ فَسَبّح واطرافَ النَّهارِ لَعَلَّكَ تَرضى‌.

طه (20) 130

28) تسبيح خدا در سختيها، عامل نجات يونس (ع):

وَذَا النّونِ اذ ذَهَبَ مُغضِبًا فَظَنَّ ان لَن نَقدِرَ عَلَيهِ فَنَادى‌ فِى الظُّلُمتِ ان لا الهَ الّا انتَ سُبحنَكَ انّى كُنتُ مِنَ الظلِمين.

انبياء (21) 87

نيز---) همين مدخل، آثار تسبيح‌

تسبيح در نماز

29) تسبيح خدا در نماز صبح، عصر، مغرب، عشا و ظهر:

فَاصبِر عَلى‌ ما يَقولونَ وسَبّح بِحَمدِ رَبّكَ قَبلَ طُلوعِ الشَّمسِ وقَبلَ غُروبِها ومِن ءاناىِ الَّيلِ فَسَبّح واطرافَ النَّهارِ لَعَلَّكَ تَرضى‌. [1]

طه (20) 130

فَاصبِر عَلى‌ ما يَقولونَ وسَبّح بِحَمدِ رَبّكَ قَبلَ طُلوعِ الشَّمسِ وقَبلَ الغُروب‌* ومِنَ الَّيلِ فَسَبّحهُ وادبرَ السُّجود. [2]

ق (50) 39 و 40

30) دستور الهى به تسبيح در نافله (نافله مغرب يا وتر):

ومِنَ الَّيلِ فَسَبّحهُ وادبرَ السُّجود [3]

ق (50) 40

31) پيامبر (ص) مأمور به تسبيح در نماز نافله (نافله صبح يا وتر):

ومِنَ الَّيلِ فَسَبّحهُ وادبرَ النُّجوم. [4]

طور (52) 49

تسبيح رعد---) همين مدخل، تسبيح‌كنندگان، رعد

تسبيح زكريّا (ع)---) همين مدخل، تسبيح‌كنندگان، زكريّا (ع)

تسبيح زمين---) همين مدخل، تسبيح‌كنندگان، زمين‌


[1] آيه شريفه با اوقات پنجگانه نماز تناسب دارد: صبح «قبل طلوع الشمس»، عصر «قبل غروبها»، ظهر «اطراف النهار» مغرب و عشا «من آناء الليل». (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 58)

[2] در احتمالى مقصود از «قبل طلوع الشّمس» نماز صبح و «قبل الغروب» نماز عصر و «من الليل فسبّحه» نماز مغرب و عشاست. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 225)

[3] در روايتى ابى‌نصر گويد: از امام رضا (ع) درباره سخن خداوند «و من الليل فسبحه و أدبار السجود» پرسيدم، حضرت فرمود: چهار ركعت [نماز] بعد از نماز مغرب است (تفسير قمى، ج 2، ص 327؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 118) و در روايتى از امام صادق (ع) منظور از «أدبار السجود» نماز وتر بيان شده است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 225)

[4] در روايتى از امام باقر (ع) «أدبار النّجوم» به دو ركعت قبل از نماز صبح و در روايتى ديگر به نماز وتر در نماز شب تفسير شده است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 144؛ بحارالأنوار، ج 80، ص 133)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست