responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 67

ولا تَستَوِى الحَسَنَةُ ولَا السَّيّئَةُ ادفَع بِالَّتى هِىَ احسَنُ فَاذا الَّذى بَينَكَ وبَينَهُ عَدوَةٌ كَانَّهُ ولِىٌّ حَميم.

فصلت (41) 33 و 34

تساهل و تسامح با كافران‌

6) تسامح و تساهل پيامبر (ص) با مخالفان، در سخن گفتن و احتجاج با آنها:

... انّا او ايّاكُم لَعَلى‌ هُدًى او فى ضَللٍ مُبين. [1]

سبأ (34) 24

حدّ تساهل و تسامح‌

7) ممنوعيّت تسامح و تساهل در اصول و مبانى دين:

ولن ترضى‌ عنك اليهودُ ولَاالنَّصرى‌ حَتّى‌ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل انَّ هُدى اللَّهِ هُو الهُدى‌ ولنِ اتَّبعت اهواءهُم بعد الَّذى جاءك مِن العِلمِ ما لك مِن اللَّهِ مِن ولِىّ ولا نصير.

بقره (2) 120

فَلا تُطِعِ المُكَذّبين‌* ودّوا لَو تُدهِنُ فَيُدهِنون.

قلم (68) 8 و 9

قُل يايُّهَا الكفِرون‌* لا اعبُدُ ما تَعبُدون‌* ولا انتُم عبِدونَ ما اعبُد* ولا انا عابِدٌ ما عَبَدتُم‌* ولا انتُم عبِدونَ ما اعبُد* لَكُم دينُكُم ولِىَ دين.

كافرون (109) 1- 6

تسبيح‌

تسبيح به معناى تنزيه خدا و اصل آن حركت با شتاب [به دور از سستى‌] در بندگى خداوند متعالى است. [2] «سبحان اللّه» بيانگر تنزيه خداوند از شريك و فرزند يا هر صفتى است كه سزاوار ذات پاك او نيست. [3] در اين مدخل از واژه «تسبيح» و مشتقّات آن استفاده شده است.

اهمّ عناوين: آثار تسبيح، آداب تسبيح، پاداش تسبيح، ترغيب به تسبيح، تسبيح‌كنندگان، زمينه تسبيح.

آثار تسبيح‌

1. استجابت دعا

1) تسبيح حضرت يونس (ع) و اعتراف او به يكتايى خداوند و ظلم خويش، عامل استجابت دعاى وى، از جانب خداوند:

وَذَا النّونِ اذ ذَهَبَ مُغضِبًا فَظَنَّ ان لَن نَقدِرَ عَلَيهِ فَنَادى‌ فِى الظُّلُمتِ ان لا الهَ الّا انتَ سُبحنَكَ انّى كُنتُ مِنَ الظلِمين‌* فَاستَجَبنا لَهُ ونَجَّينهُ مِنَ الغَمّ وكَذلِكَ نُنجِى المُؤمِنين.

انبياء (21) 87 و 88

2) تسبيح مؤمنان و اعتراف به ظلم، عامل استجابت دعاى مؤمنان از جانب خداوند:

وَذَا النّونِ اذ ذَهَبَ مُغضِبًا فَظَنَّ ان لَن نَقدِرَ عَلَيهِ فَنَادى‌ فِى الظُّلُمتِ ان لا الهَ الّا انتَ سُبحنَكَ انّى كُنتُ مِنَ الظلِمين‌* فَاستَجَبنا لَهُ ونَجَّينهُ مِنَ الغَمّ وكَذلِكَ نُنجِى المُؤمِنين.

انبياء (21) 87 و 88


[1] در آيه، از همان آغاز به مشركان خطاب نمى‌شود كه شما گمراهيد؛ كه نوعى تسامح با مخالفان عقيدتى است.

[2] مفردات، ص 392، «سبح».

[3] لسان‌العرب، ج 6، ص 144، «سبح».

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست