responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 64

107) تزيين زمين به گياهان و گلهاى رنگارنگ، با آب باران:

... كَماءٍ انزَلنهُ مِنَ السَّماءِ فاختَلَطَ بِهِ نَباتُ الارضِ ... حَتّى‌ اذا اخَذَتِ الارضُ زُخرُفَها وازَّيَّنَت ....

يونس (10) 24

108) هدف از زينت و آرايش روى زمين، آزمايش انسانها به دست خداوند:

انّا جَعَلنا ما عَلَى الارضِ زينَةً لَها لِنَبلُوَهُم ايُّهُم احسَنُ عَمَلا.

كهف (18) 7

تزيين سخن

109) شياطين با تبادل گفتار به ظاهر زيبا و آراسته، درصدد فريب و گمراه ساختن مردم:

وكَذلِكَ جَعَلنا لِكُلّ نَبِىّ عَدُوًّا شَيطينَ الانسِ والجِنّ يوحى بَعضُهُم الى‌ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا ولَو شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلوهُ فَذَرهُم وما يَفتَرون.

انعام (6) 112

تزيين سوءظن‌

110) تزيين در دل متخلّفان از سوءظن به فرجام پيامبر اسلام (ص) و مؤمنان:

سَيَقولُ لَكَ المُخَلَّفونَ مِنَ الاعرابِ شَغَلَتنا امولُنا واهلونا فَاستَغفِر لَنا يَقولونَ بِالسِنَتِهِم ما لَيسَ فى قُلوبِهِم قُل فَمَن يَملِكُ لَكُم مِنَ اللَّهِ شيًا ان ارادَ بِكُم ضَرًّا او ارادَ بِكُم نَفعًا بَل كانَ اللَّهُ بِما تَعمَلونَ خَبيرا* بَل ظَنَنتُم ان لَن يَنقَلِبَ الرَّسولُ والمُؤمِنونَ الى‌ اهليهِم ابَدًا وزُيّنَ ذلِكَ فى قُلوبِكُم وظَنَنتُم ظَنَّ السَّوءِ وكُنتُم قَومًا بورا. [1]

فتح (48) 11 و 12

تزيين عمل---) عمل، تزيين عمل‌

تزيين فرزندكشى‌

111) تزيين قربانى كردن فرزندان براى بتها، در نظر مشركان:

وكَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثيرٍ مِنَ المُشرِكينَ قَتلَ اولدِهِم شُرَكاؤُهُم ....

انعام (6) 137

112) مشتبه شدن دين، از آثار تزيين فرزندكشى براى مشركان:

وكَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثيرٍ مِنَ المُشرِكينَ قَتلَ اولدِهِم شُرَكاؤُهُم لِيُردوهُم ولِيَلبِسوا عَلَيهِم دينَهُم ....

انعام (6) 137

تزيين كاخ سليمان (ع)

113) كاخ سليمان (ع) مزيّن به بلور صاف و نقوش بلورين:

قيلَ لَهَا ادخُلِى الصَّرحَ ... قالَ انَّهُ صَرحٌ مُمَرَّدٌ مِن قَواريرَ .... [2]

نمل (27) 44

114) پذيرايى سليمان (ع) از ملكه سبأ، در قصر تزيينى و ساخته شده از بلور صاف:

... امرَاةً تَملِكُهُم ...* انَّهُ مِن سُلَيمنَ ...*


[1] منظور از «ظنّ السّوء» در احتمالى گمان كافران به عدم بازگشت پيامبر (ص) و مؤمنان از سفر حديبيّه است. (الميزان، ج 18، ص 277 و 279)

[2] «صرح» به معناى خانه عالى (قصر) مزيّن به نقوش است و «ممرّد» به معناى مملَّس و سطح صاف است. (مفردات، ص 482، «صرح»؛ ص 764، «مرد»)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست