[1] مقصود از «تاليات»، «ملائكه» و «ذكر» در آيه مزبور وحى الهى
است. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 684)
[2] مقصود از «الكتاب» به قرينه آيه قبل و نيز بر اساس اين احتمال
كه ضمير در «به» به محمّد (ص) برگردد، مىتواند انجيل باشد. (مجمعالبيان، ج 1- 2،
ص 375)
[3] مطابق شأن نزول آيه شريفه، وقتى مسيحيان نجران، نزد پيامبر
(ص) آمدند، گروهى از يهود نيز آمدند و در نزد پيامبر (ص) باهم بحث و مشاجره كردند
و افرادى از هر گروه، دين و كتاب ديگرى را منكر شدند؛ در اين باره آيه ياد شده
نازل شد. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 358) لحن جمله «يتلون الكتاب» كه جمله حاليّه
است گوياى تعجّب است؛ يعنى باعث شگفتى است كه يهود و نصارا با خواندن تورات و
انجيل كه آنها را به اتّحاد و حقانيّت عيسى و موسى (ع) دعوت مىكند اختلاف داشته
باشند!