responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 466

مهلت به مكذّبان‌

155) مهلت دادن به مكذّبان حق‌ستيز، سنّت الهى در طول تاريخ:

وان يُكَذّبوكَ فَقَد كَذَّبَت قَبلَهُم قَومُ نوحٍ وعادٌ وثَمود* وقَومُ ابرهيمَ وقَومُ لوط* واصحبُ مَديَنَ وكُذّبَ موسى‌ فَاملَيتُ لِلكفِرينَ ثُمَّ اخَذتُهُم فَكَيفَ كانَ نَكير.

حج (22) 42- 44

هلاكت مكذّبان‌

156) هلاكت، عاقبت و فرجام مكذّبان:

اذ قالَ لَهُم اخوهُم هودٌ الا تَتَّقون‌* انّى لَكُم رَسولٌ امين‌* فَكَذَّبوهُ فَاهلَكنهُم انَّ فى ذلِكَ لَأيَةً وما كانَ اكثَرُهُم مُؤمِنين.

شعراء (26) 124 و 125 و 139

فَانتَقَمنا مِنهُم فَانظُر كَيفَ كانَ عقِبَةُ المُكَذّبين.

زخرف (43) 25

الَم نُهلِكِ الاوَّلين‌* ثُمَّ نُتبِعُهُمُ الأخِرين‌* كَذلِكَ نَفعَلُ بِالمُجرِمين‌* ويلٌ يَومَذٍ لِلمُكَذّبين. [1]

مرسلات (77) 16- 19

نيز---) آيات خدا، تكذيب‌كنندگان آيات خدا، آخرت، مكذّبان آخرت، افترا و كفر

تكفير

تكفير از مادّه «كفر» به معناى پوشاندن گناه است به‌گونه‌اى كه انجام نشده است. [2] در اين مدخل از مشتقّات «كفّر» و الفاظ داراى آن معنا استفاده شده است. گفتنى است كه در غالب موارد، فاعل تكفير، خداوند است.

آثار تكفير گناهان‌

1) تكفير گناهان، از عوامل رستگارى:

لِيُدخِلَ المُؤمِنينَ والمُؤمِنتِ جَنتٍ ... ويُكَفّرَ عَنهُم سَيّاتِهِم وكانَ ذلِكَ عِندَ اللَّهِ فَوزًا عَظيما.

فتح (48) 5

... ومَن يُؤمِن بِاللَّهِ ... يُكَفّر عَنهُ سَيّاتِهِ ويُدخِلهُ جَنتٍ ... ذلِكَ الفَوزُ العَظيم.

تغابن (64) 9

اميد به تكفير گناهان‌

2) اميد دادن خداوند، به تكفير و پوشاندن گناهان:

يايُّهَا الَّذينَ ءامَنوا توبوا الَى اللَّهِ تَوبَةً نَصوحًا عَسى‌ رَبُّكُم ان يُكَفّرَ عَنكُم سَيّاتِكُم ويُدخِلَكُم جَنتٍ ....

تحريم (66) 8

اهميّت تكفير گناهان‌

3) پوشيده شدن گناهان با كارهاى نيك، شايسته يادآورى:

واقِمِ الصَّلوةَ طَرَفَىِ النَّهارِ وزُلَفًا مِنَ الَّيلِ انَّ الحَسَنتِ يُذهِبنَ السَّيّاتِ ذلِكَ ذِكرى‌ لِلذّاكِرين.

هود (11) 114

تكفير گناهان آوارگان---) همين‌مدخل، عوامل تكفير گناهان، آوارگى‌


[1] مقصود از «ألم‌نهلك ...»، بيان برخورد خداوند با مكذّبان است و «كذلك» بر يك سنّت حتمى و الهى دلالت مى‌كند.

[2] مفردات، ص 714 و 717، «كفر».

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست