responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 408

موانع تقوا

1. اطاعت از اسرافگران‌

407) پيروى از اسرافگران، از موانع نيل به تقواى الهى:

فاتَّقُوا اللَّهَ واطيعون‌* ولا تُطيعوا امرَ المُسرِفين.

شعراء (26) 150 و 151

2. استكبار

408) استكبار، از موانع راهيابى به تقوا:

او تَقولَ لَو انَّ اللَّهَ هَد- نى لَكُنتُ مِنَ المُتَّقين‌* بَلى‌ قَد جاءَتكَ ءايتى فَكَذَّبتَ بِها واستَكبَرتَ وكُنتَ مِنَ الكفِرين.

زمر (39) 57 و 59

3. انحراف‌

409) انحراف از راه حق، مانع رسيدن انسان به تقوا:

وانَّ هذا صِرطى مُستَقيمًا فَاتَّبِعوهُ ولاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُم عَن سَبيلِهِ ذلِكُم وصّكُم بِهِ لَعَلَّكُم تَتَّقون.

انعام (6) 153

4. تكذيب آيات خدا

410) تكذيب آيات خدا، مانع رسيدن به تقوا:

او تَقولَ لَو انَّ اللَّهَ هَد- نى لَكُنتُ مِنَ المُتَّقين‌* بَلى‌ قَد جاءَتكَ ءايتى فَكَذَّبتَ بِها واستَكبَرتَ وكُنتَ مِنَ الكفِرين.

زمر (39) 57 و 59

5. جهل‌

411) جهل انسانها به ارزش برتر پاداشهاى الهى، عامل بازداشتن آنان از ايمان و تقوا:

ولو انَّهُم ءامنوا واتَّقوا لمثوبةٌ مِن عِندِ اللَّهِ خيرٌ لو كانوا يعلمون. [1]

بقره (2) 103

6. عُجب‌

412) غرور و خودپسندى، ناسازگار با مقام تقواپيشگى:

واذا قيل لهُ اتَّقِ اللَّه اخذتهُ العِزَّةُ بِالاثمِ ....

بقره (2) 206

... فَلا تُزَكّوا انفُسَكُم هُوَ اعلَمُ بِمَنِ اتَّقى‌.

نجم (53) 32

7. دنياطلبى‌

413) دنياطلبى، از موانع تقوا:

فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ ورِثوا الكِتبَ يَأخُذونَ عَرَضَ هذا الادنى‌ ويَقولونَ سَيُغفَرُ لَنا وان يَأتِهِم عَرَضٌ مِثلُهُ يَأخُذوهُ ... والدّارُ الأخِرَةُ خَيرٌ لِلَّذينَ يَتَّقونَ افَلاتَعقِلون.

اعراف (7) 169

يايُّهَا النّاسُ اتَّقوا رَبَّكُم ... فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الحَيوةُ الدُّنيا ولا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الغَرور.

لقمان (31) 33

وزُخرُفًا وان كُلُّ ذلِكَ لَمّا مَتعُ الحَيوةِ الدُّنيا والأخِرَةُ عِندَ رَبّكَ لِلمُتَّقين.

زخرف (43) 35

8. سوءاستفاده از نام خدا

414) نهى خداوند از دستاويز قرار دادن نام خدا در سوگندها براى ترك تقوا:

ولا تجعلوا اللَّه عُرضةً لِايمنِكُم ان تبرّوا وتتَّقوا .... [2]

بقره (2) 224


[1] بنا بر اين احتمال كه «لو» در جمله مزبور، شرطيه باشد. بر اين اساس، احتمالاتى قابل تصوّر است؛ از جمله اينكه مفعول «يعلمون» برترى پاداش الهى باشد و جواب شرط از جمله «و انهم آمنوا» استفاده گردد؛ يعنى (لو كانوا يعلمون ان ثواب اللَّه خير لأمنوا واتّقوا) اگر مى‌دانستند كه پاداش الهى از منافع دنيايى برتر است، همانا ايمان مى‌آوردند و تقواپيشه مى‌شدند.

[2] بنا بر اينكه «عرضة» به معناى مانع باشد. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 567)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 408
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست