responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 400

تِلكَ مِن انباءِ الغَيبِ نوحيها الَيكَ ما كُنتَ تَعلَمُها انتَ ولا قَومُكَ مِن قَبلِ هذا فَاصبِر انَّ العقِبَةَ لِلمُتَّقين.

هود (11) 48 و 49

10. ذوالكفل (ع)

352) ذوالكفل (ع)، از شمار متّقين نيك‌فرجام:

واذكُر اسمعيلَ واليَسَعَ وذَا الكِفلِ وكُلٌّ مِنَ الاخيار* هذا ذِكرٌ وانَّ لِلمُتَّقينَ لَحُسنَ مَاب.

ص (38) 48 و 49

11. عبادالرّحمان‌

353) بندگان خالص خدا از جمله تقواپيشگان:

وعِبادُ الرَّحمنِ ...* والَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا هَب لَنا مِن ازوجِنا وذُرّيتِنا قُرَّةَ اعيُنٍ واجعَلنا لِلمُتَّقينَ اماما.

فرقان (25) 63 و 74

12. مؤمنان قوم ثمود

354) نجات مؤمنانِ تقواپيشه قوم ثمود، از عذاب الهى:

ولَقَد ارسَلنا الى‌ ثَمودَ ...* وانجَينَا الَّذينَ ءامَنوا وكانوا يَتَّقون.

نمل (27) 45 و 53

13. محمّد (ص)

355) پيامبر اسلام (ص)، مظهر تقواپيشگى:

والَّذى جاءَ بِالصّدقِ وصَدَّقَ بِهِ اولكَ هُمُ المُتَّقون. [1]

زمر (39) 33

اذ جَعَلَ الَّذينَ كَفَروا فى قُلوبِهِمُ الحَميَّةَ حَميَّةَ الجهِليَّةِ فَانزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلى‌ رَسولِهِ وعَلَى المُؤمِنينَ والزَمَهُم كَلِمَةَ التَّقوى‌ وكانوا احَقَّ بِها واهلَها وكانَ اللَّهُ بِكُلّ شَى‌ءٍ عَليما.

فتح (48) 26

14. مؤمنان‌

356) مؤمنانِ تصديق‌كننده قرآن، انسانهايى تقواپيشه:

والَّذى جاءَ بِالصّدقِ وصَدَّقَ بِهِ اولكَ هُمُ المُتَّقون. [2]

زمر (39) 33

357) مؤمنان، اهل تقوا و شايسته آن:

اذ جَعَلَ الَّذينَ كَفَروا فى قُلوبِهِمُ الحَميَّةَ حَميَّةَ الجهِليَّةِ فَانزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلى‌ رَسولِهِ وعَلَى المُؤمِنينَ والزَمَهُم كَلِمَةَ التَّقوى‌ وكانوا احَقَّ بِها واهلَها وكانَ اللَّهُ بِكُلّ شَى‌ءٍ عَليما.

فتح (48) 26

15. نوح (ع)

358) نوح (ع)، از تقواپيشگان:

قيلَ ينوحُ اهبِط بِسَلمٍ مِنّا ... وعَلى‌ امَمٍ مِمَّن مَعَكَ ...* ... انَّ العقِبَةَ لِلمُتَّقين.

هود (11) 48 و 49

16. هابيل‌

359) هابيل، از متّقين:

واتلُ عليهِم نبأ ابنى ءادم بِالحقّ اذ قرَّبا قُربانًا فتُقُبّل مِن احدِهِما ولم يُتقبَّل مِن الأخرِ قال لَاقتُلَنَّكَ قالَ انَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقين.

مائده (5) 27

17. يحيى (ع)

360) برخوردارى يحيى (ع)، از تقوا و پارسايى:

ييَحيى‌ ...* ... وكانَ تَقيّا.

مريم (19) 12 و 13

18. يعقوب (ع)

361) يعقوب (ع)، از پارسايان نيك‌فرجام:

واذكُر عِبدَنا ابرهيمَ واسحقَ ويَعقوبَ اولِى‌


[1] در معناى آيه اختلاف شده و سخنانى ذكر شده است: 1. مقصود از «الّذى جاء بالصّدق»، محمّد (ص) است كه قرآن را آورده و مؤمنان، آن را تصديق كرده‌اند؛ 2. مراد از «الّذى جاء بالصّدق»، جبرئيل و مقصود از «صدق»، قرآن است؛ 3. منظور از «جاء بالصّدق»، محمّد (ص) و مقصود از «صدق»، قول «لاإله إلّااللَّه» است كه محمّد (ص) آن را تصديق كرده است؛ 4. مقصود از آن پيامبرانند. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 777)

[2] در معناى آيه اختلاف شده و سخنانى ذكر شده است: 1. مقصود از «الّذى جاء بالصّدق»، محمّد (ص) است كه قرآن را آورده و مؤمنان، آن را تصديق كرده‌اند؛ 2. مراد از «الّذى جاء بالصّدق»، جبرئيل و مقصود از «صدق»، قرآن است؛ 3. منظور از «جاء بالصّدق»، محمّد (ص) و مقصود از «صدق»، قول «لاإله إلّااللَّه» است كه محمّد (ص) آن را تصديق كرده است؛ 4. مقصود از آن پيامبرانند. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 777)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 400
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست