194) حسرت كافران و گناهكاران در قيامت، از تقوا نداشتن در دنيا:
ان تَقولَ نَفسٌ يحَسرَتى عَلى ما فَرَّطتُ فى جَنبِ اللَّهِ
وان كُنتُ لَمِنَ السخِرين*
او تَقولَ لَو انَّ اللَّهَ هَد- نى لَكُنتُ مِنَ المُتَّقين* او تَقولَ حينَ تَرَى العَذابَ لَو انَّ لى كَرَّةً فَاكونَ مِنَ
المُحسِنين* بَلى قَد جاءَتكَ ءايتى
[1] برداشت بر اين اساس است كه منظور از «التّقوى» تقواى الهى و
ترس از خدا و تعبير «لباس» درباره آن از باب تشبيه (تفسير التحريروالتنوير، ج 8-
9، ص 75) و انتقال از لباس ظاهر [پوشاننده عيوب ظاهر] به لباس باطن، كه حافظ آدمى
از زشتيهاى باطنى و گناهان است، باشد. (الميزان، ج 7- 8، ص 69- 70)