responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 342

احكام تقليد قربانى‌

3) عدم جواز هتك حرمت نسبت به قربانى تقليد شده (نشان‌دار) براى حج:

يايُّهَا الَّذين ءامنوا لاتُحِلّوا شَعرَ اللَّهِ ... ولَا القَلدَ ....

مائده (5) 2

نيز---) حجّ، مناسك حجّ، قربانى‌

تقوا

تقوا به معناى حفظ كردن خويشتن از چيزى است كه انسان از آن مى‌ترسد و در اصطلاح شرع به معناى نگهدارى نفس از چيزى است كه موجب گناه مى‌شود و اين معنا با پرهيز از آنچه خداوند نهى نموده است، حاصل مى‌گردد و كمال آن به وسيله ترك برخى مباحات تحقّق مى‌يابد. [1] در اين مدخل از مادّه «تقوا» و مشتقّات آن استفاده شده است.

اهمّ عناوين: آثار تقوا، بى‌تقوايى، پاداش تقوا، تشويق به تقوا، دعوت‌شدگان به تقوا، زمينه‌هاى تقوا، متقين، موانع تقوا.

آثار تقوا

1. آرامش‌

1) تقوا، از عوامل آرامش يافتن دلها به وسيله فرشتگان:

بلى‌ ان تصبِروا وتتَّقوا ويأتوكُم مِن فورِهِم هذا يُمدِدكُم ربُّكُم بِخمسةِ ءالفٍ مِن المَلكَةِ مُسوّمين‌* وما جعلهُ اللَّهُ الّا بُشرى‌ لكُم ولِتَطمَنَّ قُلوبُكُم بِهِ ....

آل‌عمران (3) 125 و 126

2) تقوا، زمينه‌ساز آرامش و رفع اندوه در آخرت:

... فَمَنِ اتَّقى‌ واصلَحَ فَلا خَوفٌ عَلَيهِم ولا هُم يَحزَنون.

اعراف (7) 35

الا انَّ اولِياءَ اللَّهِ لا خَوفٌ عَلَيهِم ولا هُم يَحزَنون‌* الَّذينَ ءامَنوا وكانوا يَتَّقون.

يونس (10) 62 و 63

ويُنَجّى اللَّهُ الَّذينَ اتَّقَوا بِمَفازَتِهِم لا يَمَسُّهُمُ السّوءُ ولا هُم يَحزَنون.

زمر (39) 61

الاخِلّاءُ يَومَذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ الَّا المُتَّقين‌* يعِبادِ لا خَوفٌ عَلَيكُمُ اليَومَ ولا انتُم تَحزَنون.

زخرف (43) 67 و 68

2. آسانى‌

3) تقواپيشگى، زمينه‌ساز آسان شدن امور:

... ومَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجا* ... ومَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مِن امرِهِ يُسرا.

طلاق (65) 2 و 4

فَامّا مَن اعطى‌ واتَّقى‌* فَسَنُيَسّرُهُ لِليُسرى‌.

ليل (92) 5 و 7

4) تقواپيشگى، مايه آسانى حساب‌رسى در قيامت:

وما عَلَى الَّذينَ يَتَّقونَ مِن حِسابِهِم مِن شَى‌ءٍ .... [2]

انعام (6) 69


[1] مفردات، ص 881، «وقى».

[2] احتمال داده شده كه ضمير جمع در «من حسابهم» به متقين برگردد و مقصود، حسابرسى آسان و بدون پيامد مكروه باشد. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 490)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 342
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست