79) تقليد كوركورانه در اصول دين، امرى جاهلانه و خلاف عقل:
واذا قيل لهُمُ اتَّبِعوا ما انزل اللَّهُ قالوا بل نتَّبِعُ ما
الفينا عليهِ ءاباءنا اولو كانَ ءاباؤُهُم لايعقِلون شيًا ولا يهتدون.
بقره (2) 170
[1] برخى علما براى جواز تقليد عامى و رجوع غير مجتهد به مجتهد در
مسائل فرعى، به اين آيه استدلال كردهاند. (روحالمعانى، ج 8، جزء 14، ص 219) آيه،
ارشاد به يك اصل كلّى و عقلايى است و آن رجوع جاهل به اهل علم و خبره است.
(الميزان، ج 12، ص 259)
[2] برداشتها از اين آيه و آيات بعد با توجّه به مفهوم آيات است،
زيرا تقليد از نياكان جاهل و هدايت نشده مورد سرزنش قرار گرفته و مفهوم آن جواز
تقليد از عاقلان عالم و هدايت شده است.