responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 320

3. پيروى از هواى نفس‌

86) پيروى از هواى نفس، مانع نيل آدمى به مقام قرب الهى:

ولَو شِئنا لَرَفَعنهُ بِها ولكِنَّهُ اخلَدَ الَى الارضِ واتَّبَعَ هَوهُ .... [1]

اعراف (7) 176

4. تجاوزگرى‌

87) تجاوزگرى، از موانع تقرّب انسان به خداوند در قيامت:

وما يُكَذّبُ بِهِ الّا كُلُّ مُعتَدٍ اثيم‌* كَلّا انَّهُم عَن رَبّهِم يَومَذٍ لَمَحجوبون.

مطففين (83) 12 و 15

5. دنياطلبى‌

88) دنياگرايى، مانع نيل آدمى به مقام قرب الهى:

ولَو شِئنا لَرَفَعنهُ بِها ولكِنَّهُ اخلَدَ الَى الارضِ ....

اعراف (7) 176

6. شرك‌

89) شرك در عبادت و پرستش معبودان باطل، مانع تقرّب جستن به پيشگاه خدا:

الا لِلَّهِ الدّينُ الخالِصُ والَّذينَ اتَّخَذوا مِن دونِهِ اولِياءَ ما نَعبُدُهُم الّا لِيُقَرّبونا الَى اللَّهِ زُلفى‌ ....

زمر (39) 3

فَلَولا نَصَرَهُمُ الَّذينَ اتَّخَذوا مِن دونِ اللَّهِ قُربانًا ءالِهَةً بَل ضَلّوا عَنهُم ....

احقاف (46) 28

7. گناه‌

90) گناه‌كارى، از موانع تقرّب انسان به خدا در قيامت:

وما يُكَذّبُ بِهِ الّا كُلُّ مُعتَدٍ اثيم‌* كَلّا بَل رانَ عَلى‌ قُلوبِهِم ما كانوا يَكسِبون‌* كَلّا انَّهُم عَن رَبّهِم يَومَذٍ لَمَحجوبون.

مطففين (83) 12 و 14 و 15

تقصير

«تقصير» به معناى كوتاه كردن‌ [2] و در اصطلاح فقه يكى از اعمال و مناسك حج و عمره است كه با گرفتن بعضى از مو يا ناخن، انجام مى‌گيرد [3] و به وسيله آن، شخص مُحْرِم از احرام خارج مى‌شود. [4] در اين مدخل از واژه «مقصّرين» و نيز از جمله «ليقضوا تفثهم» با توجّه به روايات و تفاسير برداشت شده است.

احكام تقصير

1) تقصير (كوتاه كردن مو و ناخن) از مناسك حج:

ثُمَّ ليَقضوا تَفَثَهُم وليوفوا نُذورَهُم وليَطَّوَّفوا بِالبَيتِ العَتيق. [5]

حج (22) 29

2) تقصير، راه بيرون آمدن از احرام:

ثُمَّ ليَقضوا تَفَثَهُم وليوفوا نُذورَهُم وليَطَّوَّفوا بِالبَيتِ العَتيق. [6]

حج (22) 29


[1] منظور از «لرفعناه بها» تقرّب به خداست. (الميزان، ج 8، ص 333)

[2] لسان‌العرب، ج 11، ص 182، «قصر».

[3] المبسوط، ج 1، ص 363.

[4] زبدةالبيان، ص 373.

[5] از امام صادق (ع) روايت شده است: مقصود از «ثم ليقضوا تفثهم» كوتاه كردن شارب و ناخن و شبيه آن است. (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 492)

[6] منظور از «قضاء التفث» كوتاه كردن ناخن و مو گرفتن اوست (تقصير) زجاج گفته است: «قضاء التفث» كنايه از خروج از احرام و مُحِلّ شدن است. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 130)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 320
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست