responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 319

29. هارون (ع)

77) هارون (ع)، از مقرّبان الهى:

سَلمٌ عَلى‌ موسى‌ وهرون‌* انَّهُما مِن عِبادِنَا المُؤمِنين. [1]

صافات (37) 120 و 122

30. هدايت‌يافتگان‌

78) هدايت‌يافتگان، برخوردار از مقام والاى تقرّب در پيشگاه خدا:

فَمَن يُرِدِ اللَّهُ ان يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلِاسلمِ ...* لَهُم دارُ السَّلمِ عِندَ رَبّهِم ....

انعام (6) 125 و 127

31. يعقوب (ع)

79) يعقوب (ع) از مقرّبان پيشگاه خداوند:

واذكُر عِبدَنا ... ويَعقوبَ اولِى الايدى والابصر* وانَّهُم عِندَنا لَمِنَ المُصطَفَينَ الاخيار. [2]

ص (38) 45 و 47

32. يوسف (ع)

80) يوسف (ع) از مقرّبان در پيشگاه خداوند:

... كَذلِكَ كِدنا لِيوسُفَ ... نَرفَعُ دَرَجتٍ مَن نَشَاءُ .... [3]

يوسف (12) 76

مقام مقرّبان‌

81) مقرّبان داراى مقامى برتر از ابرار:

كَلّا انَّ كِتبَ الابرارِ لَفى عِلّيّين‌* وما ادركَ ما عِلّيّون‌* كِتبٌ مَرقوم‌* يَشهَدُهُ المُقَرَّبون.

مطففين (83) 18- 21

نظارت مقرّبان‌

82) نظارت و گواهى مقرّبان بر اعمال نيكوكاران:

وما ادركَ ما عِلّيّون‌* كِتبٌ مَرقوم‌* يَشهَدُهُ المُقَرَّبون.

مطففين (83) 19- 21

نيز---) آبرو، آبرومندان، اخلاص‌

منشأ تقرّب‌

83) رسيدن به منزلت‌هاى معنوى و تقرّب به خدا، بسته به مشيّت خداوند:

... نَرفَعُ دَرَجتٍ مَن نَشاءُ ....

انعام (6) 83

ولَو شِئنا لَرَفَعنهُ بِها ولكِنَّهُ اخلَدَ الَى الارضِ ....

اعراف (7) 176

... نَرفَعُ دَرَجتٍ مَن نَشَاءُ ....

يوسف (12) 76

موانع تقرّب‌

1. اعراض از آيات‌

84) روى‌گردانى از آيات الهى، مانع رسيدن آدمى به مقام قرب خداوند و منزلت‌هاى والاى معنوى:

واتلُ عَلَيهِم نَبَا الَّذى ءاتَينهُ ءايتِنا فَانسَلَخَ مِنها فَاتبَعَهُ الشَّيطنُ فَكانَ مِنَ الغاوين‌* ولَو شِئنا لَرَفَعنهُ بِها ولكِنَّهُ اخلَدَ الَى الارضِ ....

اعراف (7) 175 و 176

2. پيروى از شيطان‌

85) پيروى از شيطان، از موانع تقرّب به خدا:

واتلُ عَلَيهِم نَبَا الَّذى ءاتَينهُ ءايتِنا فَانسَلَخَ مِنها فَاتبَعَهُ الشَّيطنُ فَكانَ مِنَ الغاوين‌* ولَو شِئنا لَرَفَعنهُ بِها ولكِنَّهُ اخلَدَ الَى الارضِ .... [4]

اعراف (7) 175 و 176


[1] از اضافه «عباد» به ضمير «نا» مقرّب بودن به دست مى‌آيد.

[2] قيد «عندنا» مى‌تواند گوياى برداشت ياد شده باشد.

[3] بر اين اساس كه مقصود از «درجات»، مراتب قرب به خدا باشد.

[4] مقصود از «فأتبعه الشّيطان» اين است كه شيطان «بلعم باعورا» را تعقيب كرد و او هم از شيطان تبعيّت كرد. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 768)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 319
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست