ما اصابَ مِن مُصيبَةٍ فِى الارضِ ولا فى انفُسِكُم الّا فى
كِتبٍ مِن قَبلِ ان نَبرَاها انَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير* لِكَيلا تَأسَوا عَلى ما فاتَكُم ولا تَفرَحوا بِما ءاتكُم
واللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُختالٍ فَخور.
حديد (57) 22 و 23
11. عقيده به مشيّت خداوند
69) اعتقاد به جريان امور بر وفق مشيّت خداوند، مانع از تفاخر به مال
و فرزند:
... فَقالَ لِصحِبِهِ وهُوَ يُحاوِرُهُ انا اكثَرُ مِنكَ مالًا
واعَزُّ نَفَرا* ولَولا اذ دَخَلتَ جَنَّتَكَ قُلتَ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ
الّا بِاللَّهِ ان تَرَنِ انا اقَلَّ مِنكَ مالًا وولَدا.
كهف (18) 34 و 39
تفرقه---) اختلاف
تفكّر
تفكّر، برگرفته از مادّه «فكر»، نوعى سير و مرور بر معلومات حاضر در
نزد انسان، جهت دستيابى به مجهول است. [1] برخى گفتهاند: فرق بين تفكّر و تذكّر اين است كه تفكّر، شناخت
شيىء است، هرچند هيچگونه اطّلاعى از آن نداشته باشيم؛ ولى تذكّر در موردى است كه
انسان از پيش با آن موضوع آشنا باشد. [2] در اين مدخل از مشتقّات «حجر»، «دبّر»، «رأى»، «عقل»، «فكر»، «نظر»
و هر آنچه مفيد معناى تفكّر است، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آثار تفكّر، اهميّت تفكّر، تفكّر در آخرت، تفكّر در
آسمان، زمينههاى تفكّر، عدم تفكّر و فاقدان تفكّر.
آثار تفكّر
1. آخرتطلبى
1) توجّه به آخرت و مفتون دنيا نشدن، مقتضاى خرد و انديشه: