responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 187

ءايتُ اللَّهِ وفيكُم رسولُهُ ومن يعتصِم بِاللَّهِ فقد هُدِى الى‌ صِرطٍ مُستقيم. [1]

آل‌عمران (3) 100 و 101

تعجّب از ارجاع داورى به محمّد (ص)

9) ارجاع داورى به پيامبر (ص) از سوى يهوديان على رغم، دسترسى آنان به حكم خدا در تورات و اعراض از آن، امرى شگفت‌آور:

وكيف يُحكّمونك وعِندهُمُ التَّورةُ فيها حُكمُ اللَّهِ ثُمَّ يتولَّون مِن بعدِ ذلِك ومااولكَ بِالمُؤمِنين. [2]

مائده (5) 43

تعجّب از استرداد مهريّه‌

10) بازپس‌گيرى مهريّه زنان پس از آميزش، مايه تعجّب:

وكيف تأخُذونهُ وقد افضى‌ بعضُكُم الى‌ بعضٍ واخذن مِنكُم ميثقًا غليظا.

نساء (4) 21

تعجّب از اشياء پليد

11) ضرورت پرهيز از فريفتگى و دلبستگى به اشياء پليد و ناپاك، به‌رغم شگفت‌آور بودن زيادى پليدها:

قُل لا يستوِى الخبيثُ والطَّيّبُ ولو اعجبك كثرةُ الخبيثِ فاتَّقُوا اللَّه ياولِى الالببِ لعلَّكُم تُفلِحون.

مائده (5) 100

تعجّب از اعمال خضر (ع)

12) تعجّب موسى (ع) از كشتن نوجوان از سوى خضر (ع):

فَانطَلَقا حَتّى‌ اذا لَقيا غُلمًا فَقَتَلَهُ قالَ اقَتَلتَ نَفسًا زَكِيَّةً بِغَيرِ نَفسٍ لَقَد جِئتَ شيًا نُكرا.

كهف (18) 74

13) تعجّب موسى (ع) از سوراخ كردن كشتى به دست خضر (ع):

فانطَلَقا حَتّى‌ اذا رَكِبا فِى السَّفينَةِ خَرَقَها قالَ اخَرَقتَها لِتُغرِقَ اهلَها لَقَد جِئتَ شيًا امرا.

كهف (18) 71

تعجّب از انتساب پسر به خدا---) همين مدخل، تعجّب از سخن مسيحيان و تعجّب از سخن يهود

تعجّب از انتساب دختر به خدا

14) انتساب برگزيدن دختر به خداوند به جاى پسر داورى ناشايست و شگفت‌آور:

اصطَفَى البَناتِ عَلَى البَنين‌* ما لَكُم كَيفَ تَحكُمون. [3]

صافات (37) 153 و 154

تعجّب از انكار معاد

15) انكار معاد جسمانى و ممكن ندانستن آن، در عين آگاهى از مبدأ پيدايش انسان، امرى شگفت‌آور:

وان تَعجَب فَعَجَبٌ قَولُهُم اءِذا كُنّا تُربًا اءِنّا لَفى خَلقٍ جَديدٍ ....

رعد (13) 5


[1] بنا بر قولى استفهام در آيه براى تعجّب است. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 802)

[2] استفهام در «كيف يحكمونك» براى تعجّب است. (الميزان، ج 5، ص 341)

[3] انكار برگزيدن دختران، شاهد بر نداشتن دليل بر اين داورى است. استفهام در آيه شريفه براساس انكار و تعجّب است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 11، جزء 23، ص 183)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 8  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست