responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 7  صفحه : 330

أو ينفوا من الأر ض ذلك لهم خزى فى الدّنيا .... [1]

مائده (5) 33

6) تبعيد، يكى از كيفرهاى چهارگانه (قتل، به‌دار آويختن، قطع دست و پا، تبعيد) محاربه با خدا و رسولش در دنيا:

إنّما جزؤا الّذين يحاربون اللّه ورسوله ويسعون فى الأرض فسادا أن يقتّلوا ... أو ينفوا من الأرض ذلك لهم خزى فى الدّنيا .... [2]

مائده (5) 33

تبعيد مفسدان فى‌الارض‌

7) تبعيد، يكى از كيفرهاى چهارگانه (قتل، به‌دار آويختن، قطع دست و پا و تبعيد) مفسد فى الارض در دنيا:

إنّما جزؤا الّذين يحاربون اللّه ورسوله ويسعون فى الأرض فسادا أن يقتّلوا أو يصلّبوا أوتقطّع أيديهم وأرجلهم مّن خلف أو ينفوا من الأرض ذلك ....

مائده (5) 33

8) تبعيد، عذاب دنيايى فسادگران در زمين (مفسدان فى الارض):

إنّما جزؤا الّذين ... ويسعون فى الأرض فسادا أو ينفوا من الأرض ... ذلك لهم خزى فى الدّنيا ....

مائده (5) 33

تبعيد ناامن‌كنندگان راهها

9) ناامن ساختن راهها، باعث ثبوت مجازات تبعيد عاملان آن:

إنّما جزؤا الّذين ... ويسعون فى الأرض فسادا أن يقتّلوا ... أو ينفوا من الأرض .... [3]

مائده (5) 33

رفع حكم تبعيد

10) توبه، قبل از دستگيرى، سبب سقوط حكم تبعيد از محارب و فسادگر در زمين (مفسد فى الارض):

إنّما جزؤا الّذين يحاربون اللّه ورسوله ويسعون فى الأرض فسادا أن يقتّلوا ... أو ينفوا من الأر ض ... إلّاالَّذين تابوا من قبل أن تقدروا عليهم ....

مائده (5) 33 و 34

سختى تبعيد

11) دور شدن از سرزمين مورد علاقه، كيفرى سخت و طاقت‌فرسا:

إنّما جزؤا الّذين يحاربون اللّه ورسوله ويسعون فى الأرض فسادا أن يقتّلوا ... أو ينفوا من الأر ض ذلك لهم خزى فى الدّنيا ....

مائده (5) 33


[1] در روايتى امام رضا (ع) در تفسير آيه ياد شده مى‌فرمايد: تبعيد براى فردى است كه شمشير بكشد و با خدا و رسول محاربه نمايد و فسادانگيزى او بدون قتل و غارت باشد. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 623)

[2] چون «محاربه» اصطلاحى است كه در فقه و حقوق، استعمال مى‌شود، از ذكر مصاديق آن خوددارى شد تا ضمن در برگرفتن تمام مصاديقش از اختلافات موجود در آن نيز پرهيز گردد. گفتنى است تعيين يكى از كيفرهاى چهارگانه در صورتى است كه «او» براى اباحه و تخيير باشد. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 292)

[3] در روايات اهل‌بيت (ع) «محارب» به كسى گفته مى‌شود كه سلاح بركشيده و در راههاى شهر يا بيرون شهر ايجاد ترس و ناامنى نمايد. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 291)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 7  صفحه : 330
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست