responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 541

من تحتها الأنهر ....

نساء (4) 13

ومن يطع اللَّه والرّسول فأولئك مع الّذين أنعم اللّه عليهم مّن النّبيّين والصّدّيقين والشّهداء والصَّلحين وحسن أولئك رفيقا.

نساء (4) 69

والمؤمنون والمؤمنت بعضهم أوليآء بعض ... ويطيعون اللّه ورسوله أولئك سيرحمهم اللّه ...* وعد اللّه المؤمنين والمؤمنت جنَّت تجرى من تحتها الأنهرخلدين فيها ومسكن طيّبة فى جنَّت عدن ....

توبه (9) 71 و 72

... ومن يطع اللّه ورسوله يدخله جنَّت تجرى من تحتها الأنهر ....

فتح (48) 17

10. اطاعت از محمّد (ص)---) همين مدخل، موجبات بهشت، اطاعت از خدا

11. اطعام‌

536) اطعام خالصانه، از عوامل نيل به بهشت:

ويطعمون الطّعام على‌ حبّه مسكينا ويتيما وأسيرا* إنّما نطعمكم لوجه اللّه لانريد منكم جزاء ولا شكورا* وجزيهم بما صبروا جنّة وحريرا.

انسان (76) 8 و 9 و 12

12. اطمينان روح‌

537) نيل به مقام اطمينان و بنده خاص خدا شدن، از موجبات دستيابى به بهشت:

يأيّتها النّفس المطمئنّة* ارجعى إلى‌ ربّك راضية مّرضيّة* فادخلى فى عبدى‌* وادخلى جنّتى.

فجر (89) 27- 30

13. اعتصام به خدا

538) چنگ زدن به خداوند، از اسباب ورود به بهشت:

فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه وفضل .... [1]

نساء (4) 175

14. اعتصام به قرآن‌

539) چنگ زدن به قرآن، از اسباب ورود به بهشت:

يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن رّبّكم وأنزلنآ إليكم نورا مّبينا* فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه وفضل .... [2]

نساء (4) 174 و 175

15. اعتصام به محمّد (ص)

540) چنگ زدن به دامن پيامبراكرم (ص)، يكى از اسباب دستيابى به بهشت:

يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن رّبّكم وأنزلنآ إليكم نورا مّبينا* فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه وفضل .... [3]

نساء (4) 174 و 175

16. اعراض از لغو

541) پرهيز از لغو و عمل بيهوده، از عوامل دستيابى به بهشت:

والّذين هم عن اللّغو معرضون‌* أولئك هم الورثون‌* الّذين يرثون الفردوس هم فيها خلدون.

مؤمنون (23) 3 و 10 و 11


[1] برداشت مذكور بر اين اساس است كه ضمير «به» به «اللَّه» برگردد و ضمناً منظور از «رحمت» در آيه، بهشت باشد. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 227)

[2] بر اين اساس كه ضمير «به» به «نور» در آيه قبل برگردد كه منظور از آن قرآن است. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 227)

[3] بر اين اساس كه مرجع ضمير «به» «برهان» و منظور از آن نيز پيامبراكرم (ص) باشد، استفاده شده است. (مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 226- 227)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 541
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست