responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 527

421) وجود درخت سدر، در بهشت:

عند سدرة المنتهى‌* عندها جنّة المأوى‌.

نجم (53) 14 و 15

فى جنَّت النّعيم‌* فى سدر مّخضود.

واقعه (56) 12 و 28

422) درخت سدر بهشتى، داراى پوشش خاص:

عندها جنّة المأوى‌* إذ يغشى السّدرة ما يغشى‌.

نجم (53) 15 و 16

423) بهشت، داراى درختان گوناگون و رنگارنگ:

ذواتا أفنان. [1]

رحمان (55) 48

424) ميوه‌هاى رسيده بر درختان بهشت، در دسترس اهل آن:

متّكين على‌ فرش بطائِنها من إستبرق وجنى الجنّتين دان. [2]

رحمان (55) 54

قطوفها دانية.

حاقه (69) 23

ودانية عليهم ظللها وذلّلت قطوفها تذليلا.

انسان (76) 14

425) بهشت، پوشيده از درختان سرسبز و پر طراوت:

مدهامّتان. [3]

رحمان (55) 64

426) بهشت، داراى درختان خرما و انار:

فيهما فكهة ونخل ورمّان.

رحمان (55) 68

427) درخت اقاقيا در بهشت:

وطلح مّنضود. [4]

واقعه (56) 29

428) درختان بهشتى، پديدآورنده سايه‌هاى دلپذير و معتدل:

متّكين فيها على الأرائِك لايرون فيها شمسا ولا زمهريرا* ودانية عليهم ظللها وذلّلت قطوفها تذليلا.

انسان (76) 13 و 14

429) درختان موز، در بهشت:

وطلح مّنضود. [5]

واقعه (56) 29

430) درختان بهشت، هماهنگ با بهشتيان، در قرار دادن ميوه‌هايشان در اختيار آنان:

ودانية عليهم ظللها وذلّلت قطوفها تذليلا. [6]

انسان (76) 14

431) شاخه‌هاى درختان بهشتى، نزديك و در دسترس بهشتيان:

قطوفها دانية. [7]

حاقه (69) 23

432) بهشت، داراى انواع درختان انگور:

حدائِق وأعنبا.

نبأ (78) 32

نيز---) همين مدخل، باغهاى بهشت‌


[1] «ذواتا أفنان» به درختان رنگارنگ تفسير شده است؛ به دليل انواع ميوه‌ها يا انواع شاخه‌ها و يا انواع درختان. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 314)

[2] «جنى» به ميوه رسيده گفته مى‌شود و «دان» از ريشه «دنوّ» به معناى نزديك و در دسترس بودن است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 313 و 315)

[3] «ادهيمام» از «دهمة» به معناى پوشش سبزى است كه از شدّت سبزى، سياه‌گون است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 317؛ الميزان، ج 19، ص 111)

[4] «طلح» به «ام‌غيلان» (درخت آقاقيا) تفسير گرديده كه داراى گلى بسيار خوشبو است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 329 و 330)

[5] «طلح» طبق احتمالى درخت موز است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 329)

[6] در تفسير «قطوفها تذليلا» گفته شده: اين درختان به‌گونه‌اى است كه فرد بهشتى هر گونه اراده كند (ايستاده يا نشسته) ميوه در اختيار او قرار مى‌گيرد. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 621)

[7] نزديك بودن اين شاخه‌ها براى آسان بودن استفاده از ميوه‌هاى آن است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 521)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 527
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست