408) خدمتكاران بهشت، حامل جامها، آبريزها و پيالههايى از
آشاميدنيهاى بهشتى:
يطوف عليهم ولدن مّخلّدون* بأكواب و أباريق و كأس مّن مّعين.
واقعه (56) 17 و 18
409) خدمتكاران بهشت، فرزندان نابالغ از دنيا رفته:
ويسقون فيها كأسا كان مزاجها زنجبيلا* ويطوف عليهم ولدن مّخلّدون ....[3]
انسان (76) 17 و 19
410) خدمتكاران بهشت، همچون مرواريدهاى پراكنده:
ويطوف عليهم ولدن مّخلّدون إذا رأيتهم حسبتهم لؤلؤا مّنثورا.
انسان (76) 19
411) خدمتكاران بهشتى، همچون مرواريد نهفته در صدف:
ويطوف عليهم غلمان لّهم كأنّهم لؤلؤ مّكنون.
طور (52) 24
خرماى بهشت---) همين مدخل، ميوههاى بهشت، انواع ميوههاى بهشت،
خرما
خلقت بهشت---) همين مدخل، فعليّت بهشت
خوردنيهاى بهشت
412) طمع جهنّميان به خوردنيهاى بهشت:
ونادى أصحب النّار أصحب الجنّة أن أفيضوا علينا من المآء أو
ممّا رزقكم اللّه ....
اعراف (7) 50
413) خوردنيهاى ويژه بهشتى در اختيار اهل آن، در صبحگاهان و
شامگاهان:
لّايسمعون فيها لغوا إلّاسلما ولهم رزقهم فيها بكرة وعشيًّا.[4]
مريم (19) 62
[1] برخى «مخلّدون» را مشتق از «خلد» به معناى گوشواره
دانستهاند. (مجمعالبيان، ج 9- 10، ص 327)
[2] خدمتگزاران بهشت به «خلود» وصف شدهاند؛ يعنى همواره بر صفت
جوانى خود مىباشند و هيچگاه مرگ و پيرى آنان را درنمىيابد. (مجمعالبيان، ج 9-
10، ص 327)
[3] «ولدان مخلّدون» در روايتى از پيامبراكرم (ص) و على (ع) به
فرزندان نابالغى كه قبل از بلوغ، از دنيا رفتهاند تفسير شده است. (مجمعالبيان، ج
9- 10، ص 327)
[4] با توجّه به اينكه از آيات قرآن استفاده مىشود كه بهشتيان هر
چه بخواهند در اختيارشان قرار مىگيرد منظور از «بكرة و عشيّاً» روزيهاى ويژه است.
از رسول گرامى اسلام (ص) نقل شده است: هداياى جالب و ويژه از سوى خداوند در اوقاتى
كه در اين دنيا نماز مىخواندند در بهشت به آنها مىرسد. (روحالمعانى، ج 9، جزء
16، ص 164)