35) لزوم خوددارى از مقاربت با همسران، در دوره قاعدگى آنان:
ويسلونك عن المحيض قل هو أذىً فاعتزلوا النّساء فى المحيض
ولاتقربوهنّ حتّى يطهرن فإذا تطهّرن فأتوهنّ من حيث أمركم اللّه إنّ اللّه يحبّ
التّوَّبين ويحبّ المتطهّرين.[1]
بقره (2) 222
36) لزوم رعايت بهداشت در آميزش:
... فاعتزلوا النّساء فى المحيض ولاتقربوهنّ حتّى يطهرن فإذا
تطهّرن فأتوهنّ من حيث أمركم اللّه ....[2]
40) خانههاى پاكيزه براى مؤمنان نيككردار، در بهشت:
وعد اللّه المؤمنين والمؤمنت جنَّت تجرى من تحتها الأنهرخلدين
فيها ومسكن طيّبة فى جنَّت عدن ....
توبه (9) 72
[1] بنا بر آنكه كلمه «أذى» به معناى ضرر و «محيض» به معناى جمع
شدن با زنان در حال حيض باشد اين برداشت صحيح است. پزشكان گفتهاند: طبيعت زن در
حال حيض، سرگرم پاك كردن رحم و آماده ساختن آن براى حامله شدن است و جماع در اين
حال، نظام اين عمل را مختل مىسازد و به عمل طبيعى حمل و به رحم زن صدمه مىزند.
(الميزان، ج 2، ص 207)
[2] در تفسير «تطهرن» سه احتمال بيان شده است: 1. غسل 2. وضو 3.
شستشوى فرج. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 413) و اين بيانگر رعايت بهداشت در آميزش
است.
[3] «تفث» در لغت به معناى چرك و كثافت است (مفردات، ص 165،
«تفث») و در روايات به گرفتن ناخن، شارب و مانند آن و نيز به برطرف كردن چرك تفسير
شده است. (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 492- 493)
[4] از امام صادق (ع) نقل شده است: «و ثيابك فطهّر»، يعنى جامه
خود را كوتاه كن تا به زمين كشيده نشود و آلوده نگردد. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص
453)