5) پاكيزه و سالم بودن وسازگارى با طبع انسان، شرط اساسى در بهرهورى
از فراوردههاى زمين:
يأيّها النّاس كلوا ممّا فى الأرض حللا طيّبا ولاتتّبعوا خطوت
الشّيطن إنّه لكم عدوٌّ مّبين.[3]
بقره (2) 168
6) حرام شمردن مواهب پاكيزه سالم و سازگار با طبع انسان، افترا به خداوند:
قل من حرّم زينة اللّه الّتى أخرج لعباده والطّيّبت من الرّزق قل
هى للّذين ءامنوا فى الحيوة الدّنيا خالصة يوم القيمة كذلك نفصّل الأيت لقوم
يعلمون.
اعراف (7) 32
7) پيروى نكردن از شيطان، در استفاده كردن از نعمتهاى پاكيزه، سالم و
سازگار با طبع:
يأيّها النّاس كلوا ممّا فى الأرض حللا طيّبا ولاتتّبعوا خطوت
الشّيطن إنّه لكمعدوٌّ مّبين.
بقره (2) 168
8) مؤمنان، مؤظف به انفاق از دستاوردهاى پاكيزه و دلپسند:
يأيّها الّذين ءامنوا أنفقوا من طيّبت ما كسبتم وممّا أخرجنا لكم
مّن الأرض ولاتيمّموا
[1] مردى به پيامبر (ص) عرض كرد: من با آب استنجا مىكنم. حضرت
فرمود: بسيار كار خوبى است؛ همانا خداى- عزّوجلّ- درباره تو آيه «إنّ اللّه يحبّ
التّوَّبين و يحبّ المتطهّرين» را نازل كرده است. (البرهان، ج 1، ص 464) قابل ذكر
است كه طهارت در آيه مطلق بوده و شامل همه مراتب (ظاهرى و باطنى) آن مىشود.
(الميزان، ج 2، ص 212)
[2] «رجس» در لغت به معناى قذر آمده است (لسانالعرب، ج 5، ص 147،
«رجس»؛ مفردات، ص 342، «رجس») و قَذَر ضدّ نظافت است. (لسانالعرب، ج 11، ص 73،
«قذر»)
[3] طيّب در اصل، چيزى است كه حواس و نفس از آن لذّت مىبرد.
(مفردات، ص 527، «طيب») و آن ضدّ خبيث است. (معجم مقاييساللغه، ج 3، ص 435،
«طيب»)