الكتب ...*
ولولا أن كتب اللّه عليهم الجلاء لعذّبهم فى الدّنيا ولهم فى الأخرة عذاب النّار.
حشر (59) 2 و 3
62) بنىنضير، مستحق گرفتارى به عذاب استيصال:
هو الّذى أخرج الّذين كفروا من أهل الكتب ...* ولولا أن كتب اللّه عليهم الجلاء لعذّبهم فى الدّنيا ولهم فى
الأخرة عذاب النّار.[1]
حشر (59) 2 و 3
محمّد (ص) و بنىنضير
63) محمّد (ص) مأمور قضاوت عادلانه درباره بنىنضير و بنىقريضه، در
صورت تصميم به داورى ميان آنان:
... فإن جآءوك فاحكم بينهم أو أعرض عنهم ... وإن حكمت فاحكم
بينهم بالقسط ....[2]
مائده (5) 42
نيز---) همين مدخل، توطئه بنىنضير و غزوهبنىنضير
مسلمانان و بنىنضير---) همين مدخل، شكست بنىنضير
بنىهاشم
بنىهاشم، فرزندان هاشم بن عبد مناف جدّ رسولخدا (ص) و از شريفترين
تيرههاى قريش بودند. [3]
برخى مفسّران، مقصود از «ذىالقربى» در آيات 41 انفال (8) و 7 حشر (59) را
بنىهاشم دانستهاند كه خداوند، بخشى از غنايم و فىء را به آنان اختصاص داد. [4] نيز مقصود از «أقربين» در آيه 214
شعراء (26) بنىعبدالمطلب و بنىهاشم دانسته شده است.
[5] همچنين آيه 23 شورى (42) درباره دوستى و محبّت به آنان نازل شده
است. [6]
بو
به آنچه به وسيله بينى و حسّ شامّه احساس مىشود بو گفته مىشود. [7] در اين مدخل از واژه «ريح» استفاده
شده است.
بوى آبهاى بهشت
1) نهرهاى بهشتى، پاك و منزه از هرگونه تغيير و بوى بد:
مّثل الجنّة الّتى وعد المتّقون فيها أنهر مّن مّاء غير ءاسن
....
محمد (47) 15
[1] درباره «لعذّبهم فى الدّنيا» اين احتمال وجود دارد كه مقصود،
عذاب استيصال باشد. (مجمعالبيان، ج 9- 10، ص 388؛ الميزان، ج 19، ص 202)
[2] درباره اينكه مقصود از «فان جاءوك» چه كسانىاند، احتمالاتى
وجود دارد؛ از جمله اينكه منظور، بنىنضير و بنىقريظه باشد. (مجمعالبيان، ج 3-
4، ص 304)
[3] كتاب النسب، ص 196؛ لغتنامه، ج 3، ص 4384، «بنىهاشم».
[4] مجمعالبيان، ج 3- 4، ص 836 و ج 9- 10، ص 391؛ الجامع لأحكام
القرآن، قرطبى، ج 8، ص 10 و ج 18، ص 10.
[5] جامعالبيان، ج 13، جزء 25، ص 32؛ مجمعالبيان، ج 7- 8، ص
322.