responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 45

جلد ششم‌

باب حطّه‌

باب حطّه دروازه ورودى بنى‌اسرائيل به بيت‌المقدّس بوده است. [1]

ورود به باب حطّه‌

11. دستور ورود به باب حطّه از جانب خداوند به بنى‌اسرائيل، هنگام تصرّف بيت‌المقدّس:

يبنى إسرءيل ...* وإذ قلنا ادخلوا هذه القرية ... وادخلوا الباب .... [2]

بقره (2) 47 و 58

ومن قوم موسى‌ ...* وإذ قيل لهم اسكنوا هذه القرية ... وادخلوا الباب ....

اعراف (7) 159 و 161

2) موظّف بودن بنى‌اسرائيل به درخواست آمرزش گناهان، هنگام ورود به بيت‌المقدّس از باب حطّه:

وإذ قلنا ادخلوا هذه القرية ... وادخلوا الباب سجّدا وقولوا حطّة نّغفر لكم خطيكم وسنزيد المحسنين. [3]

بقره (2) 58

وإذ قيل لهم اسكنوا هذه القرية ... وقولوا حطّة وادخلوا الباب سجّدا نّغفر لكم خطيتكم سنزيد المحسنين.

اعراف (7) 161

3) نويد آمرزش به بنى‌اسرائيل، در صورت رعايت آداب ورود به بيت‌المقدّس از باب حطّه:

وإذ قلنا ادخلوا هذه القرية ... وقولوا حطّة نّغفر لكم خطيكم وسنزيد المحسنين.

بقره (2) 58

وإذ قيل لهم اسكنوا هذه القرية وكلوا منها حيث شئتم وقولوا حطّة وادخلوا الباب سجّدا نّغفر لكم خطيتكم سنزيد المحسنين.

اعراف (7) 161

نيز---) بيت‌المقدّس‌

بابِل‌

بابِل، شهرى قديمى در بين‌النهرين بوده كه خرابه‌هاى آن در ساحل فرات، 160 كيلومترى جنوب شرقى بغداد واقع است‌ [4] و ممكن است مقصود از بابل در قرآن، همان باشد.


[1] مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 247؛ دانشنامه جهان اسلام، ج 1، ص 11، «باب حطّه».

[2] منظور از «القرية» بيت‌المقدّس و مقصود از «الباب» بنا بر نقلى باب حطّه است. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 247)

[3] برخى «حطّة» را به «حطّ عنّا ذنوبنا» تفسير كرده‌اند؛ يعنى خدايا، گناهان ما را فرو ريز. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 247؛ مفردات، ص 242، «حطّ»)

[4] فرهنگ فارسى، ج 5، ص 224، «بابل».

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست