صافّات (37) درباره پندار باطل بنىسلمه و برخى قبايل ديگر- كه
ملائكه دختران خدايند- نازل شد. [1] همچنين نزول آيه 11 حجرات (49) در ارتباط با آنها نازل شد، زيرا با
القاب زشت، يكديگر را صدا مىزدند. [2]
بنىسُلَيم
بنىسليم، فرزندان سليم بن منصور از قبايل عدنانى ساكن در حجاز
بودند. [3] براساس روايتى، مقصود از مرتدان در
آيه 54 مائده (5) قبايلى چند، از جمله بنىسليم دانسته شده است. [4] برخى مفسّران، نزول آيه 25 توبه (9)
را درباره بنىسليم و ديگر قبايلى دانستند كه در غزوه حنين پس از هجوم دشمن از
ميدان نبرد فرار كردند. [5]
بنا به نقل ابنعباس، آيه 158 صافّات (37) درباره پندار باطل قبايلى چون بنىسليم نازل
شده كه بين خداوند و جنيان پيوند خويشاوندى قائل بودند.
[6]
بنىسهم
بنىسهم، فرزندان هُصيْص بن كعب بن لُوى و از اشراف قريش بودند. [7] مفسّران، نزول آيات 1- 2 تكاثر (102)
را درباره تفاخر بنىسهم با بنىعبد مناف دانستهاند كه به كثرت تعداد افراد قبيله
خود مىباليدند تا آنجا كه به گورستان آمدند و قبرهاى مردگان خود را شمردند. [8]
بنىضَمْرة بن كنانه
بنىضمرة، فرزندان بكر بن عبد منات بطنى از بنىكنانه و ساكن در
نزديكيهاى مدينه بودند. [9]
برخى مفسّران، نزول آيه 90 نساء (4) [10] و آيات 1، 4 و 7 توبه (9) را درباره آنان و آن دسته از قبايلى- از
جمله بنىضمره- دانستهاند كه به عهد خود با رسولخدا (ص) وفادار ماندند و از
برائت خدا و رسولش استثنا شدند. [11]
[1] الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، ج 15، ص 87؛ غررالتبيان، ص 446.
[2] جامعالبيان، ج 13، جزء 26، ص 171؛ الجامع لأحكام القرآن،
قرطبى، ج 16، ص 215.