بنىاسرائيل، مركّب از دو كلمه بنى (فرزندان) و اسرائيل (يكى از
نامهاى يعقوب (ع)) است. در علّت نامگذارى يعقوب (ع) به اين نام، برخى معتقدند كه
«إسرا» به معناى عبد و «ئيل» به معناى اللّه و مجموع اين دو واژه به معناى
عبداللّه است. [1] بنىاسرائيل، 12 سبط و تيره بودند كه
هر كدام به يكى از فرزندان يعقوب (ع) منتهى مىشدند،
[2] بنابراين مقصود از بنىاسرائيل در اين بحث، يك قوم و ملّت است؛ نه
فرزندان يعقوب (ع). زندگى بنىاسرائيل، در جهت تعالى و انحطاط جوامع و جريان
سنّتهاى الهى حوادث عبرتآموزى دارد، ازاينرو در قرآن كريم به آن عنايت ويژهاى
شده است. در اين مدخل از واژه «بنىاسرائيل» و «قوم موسى» استفاده شده است.
آياتى كه مربوط به اهلكتاب، يهود، نصارا و هر يك از انبياى
بنىاسرائيل باشد، در مدخلهاى ويژه خود به آن پرداخته شده است.
اهمّ عناوين: آب در بنىاسرائيل، آزادى بنىاسرائيل، اتمامحجّت بر
بنىاسرائيل، افتراهاى بنىاسرائيل، انذار بنىاسرائيل، ايمان بنىاسرائيل،
بنىاسرائيل دوران اشموئيل (ع)، بنىاسرائيل دوران عيسى (ع)، بهانهجويى
بنىاسرائيل، پيروزى بنىاسرائيل، توطئهگران بنىاسرائيل، توقّعات بنىاسرائيل،
حاكميّت بنىاسرائيل، عهدهاى بنىاسرائيل، فسق بنىاسرائيل، گوسالهپرستى
بنىاسرائيل، نعمتهاى خدا بر بنىاسرائيل.
آب در بنىاسرائيل
5. بنىاسرائيل، درخواستكننده آب آشاميدنى از موسى (ع):
... وأوحينآ إلى موسى إذ استسقيه قومه أن ....
اعراف (7) 160
6. درخواست آب آشاميدنى، از سوى موسى (ع) براى بنىاسرائيل:
وإذ استسقى موسى لقومه ....
بقره (2) 60
سهميهبندى آب در بنىاسرائيل
7. سهميهبندى آب بر گروههاى دوازدهگانه بنىاسرائيل، با واگذارى
هر چشمه به يك گروه:
وإذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بّعصاك الحجر فانفجرت منه
اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مّشربهم كلوا واشربوا ....
بقره (2) 60
وقطّعنهم اثنتى عشرة أسباطا أمما وأوحينآ إلى موسى إذ استسقيه
قومه أن اضرب بّعصاك الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينا قدعلم كلّ أناس مّشربهم
....