responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 246

8) كرامت و ارزش نامه سليمان (ع) در ديدگاه بلقيس (ملكه سبأ)، به علّت شروع آن با بسمله:

قالت يأيّها الملؤا إنّى ألقى إلىّ كتب كريم‌* إنّه من سليمن وإنّه بسم اللّه الرّحمن الرّحيم. [1]

نمل (27) 29 و 30

تلاوت بسمله‌

9) تلاوت بسمله از زبان پيامبر (ص) سبب پراكنده شدن مشركان از اطراف او:

... وإذا ذكرت ربّك فى القرءان وحده ولّوا على‌ أدبرهم نفورا. [2]

اسراء (17) 46

10) پيامبر (ص)، مأمور آغاز قرائت قرآن با بسمله:

اقرأ باسم ربّك الّذى خلق.

علق (96) 1

11) گفتن بسمله، از آداب شروع تلاوت قرآن:

اقرأ باسم ربّك الّذى خلق.

علق (96) 1

شروع قرآن با بسمله---) همين مدخل، تلاوت بسمله‌

بشارت‌

بشارت، به خبر مسرّت‌آور گفته مى‌شود. [3] بشارت به طور مطلق، فقط در مورد خير به كار مى‌رود؛ اما در مورد شرّ، به‌طور مقيّد استعمال مى‌شود؛ مانند «فبشّرهم بعذاب أليم». [4] در اين مدخل از واژه «بشّر» و مشتقّات آن استفاده شده است.

اهمّ عناوين: بشارت به مؤمنان، بشارت داده‌شدگان، بشارت‌دهندگان، بشارت عذاب، بشارتهاى قرآن و بهره‌مندى از بشارت.

بشارت آمرزش‌

1) مأموريّت پيامبر (ص) از جانب خداوند، براى بشارت آمرزش الهى به پيروان قرآن و خداترسان:

إنّما تنذر من اتّبع الذّكر وخشى الرّحمن بالغيب فبشّره بمغفرة. [5]

يس (36) 11

2) پيروى از قرآن، زمينه بشارت خداوند به آمرزش:

إنّما تنذر من اتّبع الذّكر وخشى الرّحمن بالغيب فبشّره بمغفرة وأجر كريم.

يس (36) 11

3) روحيّه خداترسى، زمينه بهره‌مندى از بشارت خداوند به آمرزش:

إنّما تنذر من اتّبع الذّكر وخشى الرّحمن‌


[1] جمله «و إنّه بسم اللَّه الرحمن الرحيم» تعليل ديگرى براى بيان گرانمايه بودن نامه سليمان (ع) است؛ يعنى نامه‌اى كه براى من آورده شده از دو جهت، كريم و مهم است: يكى اينكه از طرف سليمان (ع) است و ديگر آنكه با «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» شروع شده است. (الميزان، ج 15، ص 358)

[2] امام صادق (ع) فرمود: مقصود از «إذا ذكرت ربّك فى القرآن وحده»، بسم اللَّه الرحمن الرحيم است. (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 173)

[3] مفردات، ص 125، «بشر».

[4] لسان‌العرب، ج 1، ص 414، «بشر».

[5] مقصود از «ذكر»، قرآن است. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 653)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست