responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 210

4) عذاب فرعونيان با برف، شديدتر از عذابهاى گذشته:

و لقد آخذنا آل فرعون ...* ولمّا وقع عليهم الرّجز قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك. [1]

اعراف (7) 130 و 134

ريزش برف‌

5) نزول برف و تگرگ از ابرهايى همچون كوه، جلوه‌اى از قدرت بى‌مانند خداوند:

ألم تر أنّ اللّه ... وينزّل من السّماء من جبال فيها من برد .... [2]

نور (24) 43

6) نزول برف در مناطقى خاص و نباريدن آن در مناطق ديگر، براساس مشيّت خداوند:

ألم تر أنّ اللّه ... ينزّل من السّماء من جبال فيها من برد فيصيب به من يشاء و يصرفه عن مّن يشاء ....

نور (24) 43

منشأ پيدايش برف‌

7) خداوند، منشأ پيدايش برف از كوههاى يخ در آسمان:

ألم تر أنّ اللّه ... ينزّل من السّماء من جبال فيها من برد ....

نور (24) 43

برق‌

برق، نور و درخششى است كه از ابر پديد مى‌آيد. [3] در اين مدخل از واژه «برق» استفاده شده است.

آثار برق‌

1. اميد

1) برق، موجب اميد برخى افراد:

هو الّذى يريكم البرق خوفا وطمعا .... [4]

رعد (13) 12

و من ءايته يريكم البرق خوفا وطمعا ....

روم (30) 24

2. ترس‌

2) برق، موجب ترس و نگرانى برخى مردم:

هو الّذى يريكم البرق خوفا وطمعا .... [5]

رعد (13) 12

و من ءايته يريكم البرق خوفا وطمعا ....

روم (30) 24

3. راهيابى‌

3) برق، سبب راهيابى در تاريكيها:

أو كصيّب مّن السَّماء فيه ظلمت ورعد وبرق ...* يكاد البرق ... كلّما


[1] بنا بر اينكه منظور از «الرجز» عذاب با برف باشد و با توجّه به اينكه قبلًا عذابهايى بر آنان نازل شده بود و آنان مقاومت نشان داده بودند، امّا با شروع برفِ عذاب، اين درخواست را مطرح نمودند، مطلب مزبور قابل برداشت است.

[2] آب اگر به حدّى سرد شود كه منجمد شود، به آن «برد» گفته مى‌شود. (التحقيق، ج 1، ص 247، «برد») و برخى مفسّران آن را به قطعات منجمد و نازل شده از آسمان تفسير كرده‌اند. (الميزان، ج 15، ص 137)

[3] مفردات، ص 118، «برق».

[4] از امام رضا (ع) درباره «برق» در اين آيه سؤال شد، فرمود: مايه ترس براى مسافر و مايه اميد براى مقيم در وطن است. (تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 489)

[5] از امام رضا (ع) درباره «برق» در اين آيه سؤال شد، فرمود: مايه ترس براى مسافر و مايه اميد براى مقيم در وطن است. (تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 489)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست