71) بهرهمندى يحيى (ع) در عالم برزخ، از هر نوع امنيّت و سلامت:
ييحيى خذ الكتب بقوّة وءاتينه الحكم صبيًّا* وسلم عليه يوم ولد ويوم يموت ويوم يبعث حيًّا.
مريم (19) 12 و 15
بَرصيصا
بَرصيصا، از عابدان و راهبان بدفرجام بنىاسرائيل بود. [1] براساس برخى روايات تفسيرى، مقصود از
انسان كافر در آيه 16 حشر (59) برصيصا دانسته شده كه پس از عمرى عبادت، در پى فريب
شيطان به زنى كه براى شفا نزدش آورده بودند تجاوز و پس از اطلاع از باردار شدن وى
او را كشت و چون بر چوبه دار قرار گرفت، دعوت شيطان را براى نجات خويش در برابر
سجده بر او پذيرفت و از دوزخيان شد. [2]
برف
برف به آب منجمد سفيد رنگ- كه به صورت بلورهايى به شكل منشور مسدّس
القاعده متبلور مىگردد- گفته مىشود كه در فصل سرما از ابرها بر زمين مىبارد. [3] در اين مدخل از واژه «بَرْد» و «رجز»
استفاده شده است.
برف عذاب
1) بارش برف قرمز، براى عذاب فرعونيان:
و لقد آخذنا آل فرعون ...* ولمّا وقع عليهم الرّجز قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك
لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك ....[4]
اعراف (7) 130 و 134
2) درخواست فرعونيان از موسى (ع)، براى برطرف شدن برف عذابآور:
و لقد آخذنا آل فرعون ...* ولمّا وقع عليهم الرّجز قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك
لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك ....
اعراف (7) 130 و 134
3) برطرف شدن برف عذاب از فرعونيان، با دعاى موسى (ع):
ولقد أخذنآءال فرعون ...* ولمّا وقع عليهم الرّجز قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك
لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك ولنرسلنّ معك بنى إسرءيل* فلمّا كشفنا عنهم الرّجز إلى أجل هم بلغوه إذا هم ينكثون.
[4] در تفسير «رجز» از امام صادق (ع) روايت شده: برف قرمز رنگى
بود كه هرگز مشابه آن را نديده بودند و بر آنان باريد. (مجمعالبيان، ج 3- 4، ص
723؛ تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 60)