45) محروميّت قوم نوح در عالم برزخ، از هر نوع كمك و يارى غيرخدا، در
رفع عذاب از خود:
قال نوح رب انهم عصونى ...* مّمّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا فلم يجدوا لهم مّن دون اللّه
أنصارا.
نوح (71) 21 و 25
كافران در برزخ
46) پندار كافران به زندگى بسيار كوتاه خود در عالم دنيا و برزخ، پس
از مشاهده قيامت:
... و يوم يعرض الّذين كفروا على النّار ...* فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرّسل ولاتستعجل لّهم كأنّهم يوم
يرون ما يوعدون لميلبثوا إلّاساعة مّن نّهار ....
احقاف (46) 34 و 35
47) زنده شدن كافران در عالم برزخ، پس از مرگ در دنيا:
كيف تكفرون باللّه وكنتم أموتا فأحيكم ثمّ يميتكم ثمّ يحييكم ثمّ
إليه ترجعون.[3]
بقره (2) 28
48) اعتراف كافران به مرگ دوباره خويش در عالم برزخ، پس از فرارسيدن
قيامت:
تاللّه لقد أرسلنآ إلى أمم مّن قبلك فزيّن لهم الشّيطن أعملهم
فهو وليّهم اليوم ولهم عذاب أليم.[5]
نحل (16) 63
[1] منظور از «النّار يعرضون ...» به قرينه «و يوم تقوم الساعة
...» عذاب برزخ، پس از غرق شدن و مردن در دنيا است.
[2] از اينكه فرمود: «فادخلوا ناراً» و نفرمود: «سيدخلون» استفاده
مىشود كه مقصود از «النّار» آتش برزخى است. (الميزان، ج 20، ص 36)
[3] مقصود از «يحييكم» با توجّه به «ثمّ إليه ترجعون» زنده شدن در
عالم برزخ است. (الكشّاف، ج 1، ص 122؛ مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 171؛ الميزان، ج 1،
ص 109- 110)
[4] منظور از دو بار مرگ در جمله «ربّنا امّتنا اثنتين» يكى در
دنيا و ديگرى در عالم برزخ مىباشد. (الميزان، ج 17، ص 313)
[5] ممكن است مراد از «امم»، امّتهاى هلاك شده پيشين و مقصود از
«اليوم» عالم برزخ باشد. (الميزان، ج 12، ص 283)