responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 205

فرعونيان در برزخ‌

42) دچار شدن فرعونيان در عالم برزخ، به عذاب شبانه‌روزى پس از مرگ:

فوقيه اللّه سيّات ما مكروا وحاق بال فرعون سوء العذاب‌* النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب. [1]

غافر (40) 45 و 46

قوم نوح در برزخ‌

43) ورود قوم نوح به آتش برزخى، بعد از مرگ در دنيا:

قال نوح ربّ انهم عصونى ...* ممّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا .... [2]

نوح (71) 21 و 25

44) گناهان قوم نوح، موجب ورود آنان به آتش برزخى، پس از مرگ در دنيا:

قال نوح ربّ انهم عصونى ...* ممّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا ....

نوح (71) 21 و 25

45) محروميّت قوم نوح در عالم برزخ، از هر نوع كمك و يارى غيرخدا، در رفع عذاب از خود:

قال نوح رب انهم عصونى ...* مّمّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا فلم يجدوا لهم مّن دون اللّه أنصارا.

نوح (71) 21 و 25

كافران در برزخ‌

46) پندار كافران به زندگى بسيار كوتاه خود در عالم دنيا و برزخ، پس از مشاهده قيامت:

... و يوم يعرض الّذين كفروا على النّار ...* فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرّسل ولاتستعجل لّهم كأنّهم يوم يرون ما يوعدون لم‌يلبثوا إلّاساعة مّن نّهار ....

احقاف (46) 34 و 35

47) زنده شدن كافران در عالم برزخ، پس از مرگ در دنيا:

كيف تكفرون باللّه وكنتم أموتا فأحيكم ثمّ يميتكم ثمّ يحييكم ثمّ إليه ترجعون. [3]

بقره (2) 28

48) اعتراف كافران به مرگ دوباره خويش در عالم برزخ، پس از فرارسيدن قيامت:

إنّ الّذين كفروا ...* قالوا ربّنا أمتّنا اثنتين وأحييتنا اثنتين .... [4]

غافر (40) 10 و 11

49) كافران، تحت ولايت شيطان در عالم برزخ:

تاللّه لقد أرسلنآ إلى‌ أمم مّن قبلك فزيّن لهم الشّيطن أعملهم فهو وليّهم اليوم ولهم عذاب أليم. [5]

نحل (16) 63


[1] منظور از «النّار يعرضون ...» به قرينه «و يوم تقوم الساعة ...» عذاب برزخ، پس از غرق شدن و مردن در دنيا است.

[2] از اينكه فرمود: «فادخلوا ناراً» و نفرمود: «سيدخلون» استفاده مى‌شود كه مقصود از «النّار» آتش برزخى است. (الميزان، ج 20، ص 36)

[3] مقصود از «يحييكم» با توجّه به «ثمّ إليه ترجعون» زنده شدن در عالم برزخ است. (الكشّاف، ج 1، ص 122؛ مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 171؛ الميزان، ج 1، ص 109- 110)

[4] منظور از دو بار مرگ در جمله «ربّنا امّتنا اثنتين» يكى در دنيا و ديگرى در عالم برزخ مى‌باشد. (الميزان، ج 17، ص 313)

[5] ممكن است مراد از «امم»، امّتهاى هلاك شده پيشين و مقصود از «اليوم» عالم برزخ باشد. (الميزان، ج 12، ص 283)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست