responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 202

19) خوشحالى و شادمانى شهدا در عالم برزخ، نسبت به بهره‌مندى خويش از عطايا و نعمتهاى الهى:

ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم يرزقون‌* يستبشرون بنعمة مّن اللَّه وفضل وأنَّ اللَّه لايضيع أجر المؤمنين.

آل‌عمران (3) 169 و 171

20) رشد و تكامل معنوى شهيدان راه خدا، در عالم برزخ:

... و الّذين قتلوا فى سبيل اللّه فلن يضلّ أعملهم‌* سيهديهم ويصلح بالهم. [1]

محمد (47) 4 و 5

21) برخوردارى شهيدان، از آسودگى خاطر، در پرتو عنايت خداوند در عالم برزخ:

... و الّذين قتلوا فى سبيل اللّه فلن يضلّ أعملهم‌* سيهديهم ويصلح بالهم.

محمد (47) 4 و 5

22) بهره‌مندى شهدا از روزى در نزد پروردگار، پاداش برزخى آنان پس از شهادت در راه خدا:

ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم يرزقون‌* ... وأنَّ اللَّه لايضيع أجر المؤمنين.

آل‌عمران (3) 169 و 171

23) برخوردارى شهدا از نعمت و فضل الهى در عالم برزخ، پاداش خداوند به آنان:

ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم يرزقون‌* فرحين بمآ ءاتيهم اللّه من فضله ويستبشر ون بالّذين لم‌يلحقوا بهم مّن خلفهم ألّا خوف عليهم ولا هم يحزنون.

آل‌عمران (3) 169 و 170

ظالمان در برزخ‌

24) ظالمان در برزخ، دچار عذاب برزخى:

... ولو ترى‌ إذ الظَّلمون فى غمرت الموت والملئكة باسطوا أيديهم أخرجوا أنفسكم اليوم تجزون عذاب الهون .... [2]

انعام (6) 93

عذابهاى برزخى‌

1. آب داغ‌

25) عذاب مكذّبان گمراه در عالم برزخ، با آب داغ و جوشان:

وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين‌* فنزل من حميم. [3]

واقعه (56) 92 و 93

2. آتش‌

26) آتش برزخى، عذاب كافران قوم نوح، پس از غرق شدن در دنيا:

ممّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا فلم يجدوا لهم مّن دون اللّه أنصارا* وقال نوح رّبّ لاتذر على الأرض من الكفرين ديّارا.

نوح (71) 25 و 26


[1] «بال» به معناى قلب نيز آمده است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 145) جمله «سيهديهم» بيانگر حال شهيدان پس از شهادت آنان است. (الميزان، ج 18، ص 226) لازمه اصلاح قلب، تكامل معنوى است.

[2] مقصود از «اليوم» زمان مرگ و پس از آن است. (روح‌المعانى، ج 5، جزء 7، ص 325)

[3] از امام صادق (ع) در تفسير آيه نقل شده كه مقصود از «... فنزل من حميم» آب داغ و جوشان در عالم قبر است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 230)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست