19) خوشحالى و شادمانى شهدا در عالم برزخ، نسبت به بهرهمندى خويش از
عطايا و نعمتهاى الهى:
ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم
يرزقون* يستبشرون بنعمة مّن اللَّه وفضل وأنَّ اللَّه لايضيع أجر
المؤمنين.
آلعمران (3) 169 و 171
20) رشد و تكامل معنوى شهيدان راه خدا، در عالم برزخ:
... و الّذين قتلوا فى سبيل اللّه فلن يضلّ أعملهم* سيهديهم ويصلح بالهم.[1]
محمد (47) 4 و 5
21) برخوردارى شهيدان، از آسودگى خاطر، در پرتو عنايت خداوند در عالم
برزخ:
... و الّذين قتلوا فى سبيل اللّه فلن يضلّ أعملهم* سيهديهم ويصلح بالهم.
محمد (47) 4 و 5
22) بهرهمندى شهدا از روزى در نزد پروردگار، پاداش برزخى آنان پس از
شهادت در راه خدا:
ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم
يرزقون* ... وأنَّ اللَّه لايضيع أجر المؤمنين.
آلعمران (3) 169 و 171
23) برخوردارى شهدا از نعمت و فضل الهى در عالم برزخ، پاداش خداوند
به آنان:
ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم
يرزقون* فرحين بمآ ءاتيهم اللّه من فضله ويستبشر ون بالّذين لميلحقوا
بهم مّن خلفهم ألّا خوف عليهم ولا هم يحزنون.
آلعمران (3) 169 و 170
ظالمان در برزخ
24) ظالمان در برزخ، دچار عذاب برزخى:
... ولو ترى إذ الظَّلمون فى غمرت الموت والملئكة باسطوا أيديهم
أخرجوا أنفسكم اليوم تجزون عذاب الهون ....[2]
انعام (6) 93
عذابهاى برزخى
1. آب داغ
25) عذاب مكذّبان گمراه در عالم برزخ، با آب داغ و جوشان:
وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين* فنزل من حميم.[3]
واقعه (56) 92 و 93
2. آتش
26) آتش برزخى، عذاب كافران قوم نوح، پس از غرق شدن در دنيا:
ممّا خطيتهم أغرقوا فأدخلوا نارا فلم يجدوا لهم مّن دون اللّه
أنصارا* وقال نوح رّبّ لاتذر على الأرض من الكفرين ديّارا.
نوح (71) 25 و 26
[1] «بال» به معناى قلب نيز آمده است. (مجمعالبيان، ج 9- 10، ص
145) جمله «سيهديهم» بيانگر حال شهيدان پس از شهادت آنان است. (الميزان، ج 18، ص
226) لازمه اصلاح قلب، تكامل معنوى است.
[2] مقصود از «اليوم» زمان مرگ و پس از آن است. (روحالمعانى، ج
5، جزء 7، ص 325)
[3] از امام صادق (ع) در تفسير آيه نقل شده كه مقصود از «... فنزل
من حميم» آب داغ و جوشان در عالم قبر است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 230)