ويوم تقوم السّاعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة ...* وقال الّذين أوتوا العلم والإيمن لقد لبثتم فى كتب اللّه إلى
يوم البعث فهذا يوم البعث ولكنّكم كنتم لاتعلمون.[2]
روم (30) 55 و 56
حبيبنجّار در برزخ
7) ورود حبيب نجّار به بهشت برزخى، پس از مرگ:
وجاء من أقصا المدينة رجل يسعى قال يقوم اتّبعوا المرسلين* قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون.[3]
يس (36) 20 و 26
8) آرزوى حبيب نجّار در بهشت برزخى براى آگاهى يافتن قومش از موقعيت
وى در عالم برزخ:
قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون* بما غفر لى ربّى وجعلنى من المكرمين.
يس (36) 26 و 27
9) بهرهمندى از آمرزش الهى در برزخ، پاداش عملكرد حبيبنجّار (مؤمن
آلياسين):
قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون* بما غفر لى ربّى ....
[1] در آيه دو احتمال وجود دارد: يك احتمال اين است كه منظور از
«الجنّه»، بهشت برزخى مىباشد. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 658؛ روحالمعانى، ج 12،
جزء 22، ص 341؛ الميزان، ج 17، ص 79) با توجّه به اينكه مخاطب «قيل ادخل الجنّة»
حبيب نجّار است (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 655) و از اينكه بعد از مرگش به او گفته
مىشود وارد بهشت شود و با علم به اينكه هنوز قيامت برپا نشده، مقصود از اين بهشت،
بهشت برزخى است.
[2] اينكه مكان اقامت مجرمان كجا مىتواند باشد، مفسّران
احتمالهايى را ذكر كردهاند؛ از جمله آنها عالم قبر و برزخ است. (مجمعالبيان، ج
7- 8، ص 486)
[3] با توجّه به اينكه مخاطب «قيل ادخل الجنّة» حبيب نجّار است
(مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 655) و از اينكه بعد از مرگش به او گفته مىشود وارد بهشت
شود و با علم به اينكه هنوز قيامت برپا نشده، مقصود از اين بهشت، بهشت برزخى است.
[4] يك احتمال اين است كه مقصود از دو بار احيا يكى در قبر و برزخ
باشد و دومى هم هنگام نشور براى قيامت. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 804)