responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 200

بهشت برزخى‌

5) وجود بهشت، در عالم برزخ:

قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون. [1]

يس (36) 26

پايان برزخ‌

6) پايان برزخ، زمان برپايى قيامت:

... ومن ورائِهم برزخ إلى‌ يوم يبعثون.

مؤمنون (23) 100

ويوم تقوم السّاعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة ...* وقال الّذين أوتوا العلم والإيمن لقد لبثتم فى كتب اللّه إلى‌ يوم البعث فهذا يوم البعث ولكنّكم كنتم لاتعلمون. [2]

روم (30) 55 و 56

حبيب‌نجّار در برزخ‌

7) ورود حبيب نجّار به بهشت برزخى، پس از مرگ:

وجاء من أقصا المدينة رجل يسعى‌ قال يقوم اتّبعوا المرسلين‌* قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون. [3]

يس (36) 20 و 26

8) آرزوى حبيب نجّار در بهشت برزخى براى آگاهى يافتن قومش از موقعيت وى در عالم برزخ:

قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون‌* بما غفر لى ربّى وجعلنى من المكرمين.

يس (36) 26 و 27

9) بهره‌مندى از آمرزش الهى در برزخ، پاداش عملكرد حبيب‌نجّار (مؤمن آل‌ياسين):

قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون‌* بما غفر لى ربّى ....

يس (36) 26 و 27

10) تكريم الهى در برزخ، پاداش عملكرد حبيب نجّار (مؤمن آل‌ياسين):

قيل ادخل الجنّة قال يليت قومى يعلمون‌* ... وجعلنى من المكرمين.

يس (36) 26 و 27

حيات برزخى‌

11) زنده شدن انسان در عالم برزخ، پس از مرگ:

قالوا ربّنا أمتّنا اثنتين وأحييتنا اثنتين فاعترفنا بذنوبنا فهل إلى‌ خروج مّن سبيل. [4]

غافر (40) 11

12) برخوردارى شهدا، از حيات و زندگى در عالم برزخ:

ولاتقولوا لمن يقتل فى سبيل اللّه أموت بل‌


[1] در آيه دو احتمال وجود دارد: يك احتمال اين است كه منظور از «الجنّه»، بهشت برزخى مى‌باشد. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 658؛ روح‌المعانى، ج 12، جزء 22، ص 341؛ الميزان، ج 17، ص 79) با توجّه به اينكه مخاطب «قيل ادخل الجنّة» حبيب نجّار است (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 655) و از اينكه بعد از مرگش به او گفته مى‌شود وارد بهشت شود و با علم به اينكه هنوز قيامت برپا نشده، مقصود از اين بهشت، بهشت برزخى است.

[2] اينكه مكان اقامت مجرمان كجا مى‌تواند باشد، مفسّران احتمالهايى را ذكر كرده‌اند؛ از جمله آنها عالم قبر و برزخ است. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 486)

[3] با توجّه به اينكه مخاطب «قيل ادخل الجنّة» حبيب نجّار است (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 655) و از اينكه بعد از مرگش به او گفته مى‌شود وارد بهشت شود و با علم به اينكه هنوز قيامت برپا نشده، مقصود از اين بهشت، بهشت برزخى است.

[4] يك احتمال اين است كه مقصود از دو بار احيا يكى در قبر و برزخ باشد و دومى هم هنگام نشور براى قيامت. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 804)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست