فما جزؤه إن كنتم كذبين* قالوا جزؤه من وجد فى رحله فهو جزؤه ....[1]
يوسف (12) 70 و 74 و 75
نيز---) اسارت و استثمار
برزخ
برزخ در لغت به معناى مانع ميان دو چيز است. از زمان مرگ تا زمان
قيامت نيز برزخ ناميده شده است. [2] اهمّ عناوين: آغاز برزخ، بهشت برزخى، پايان برزخ، حيات برزخى، سؤال
و جواب در برزخ، عذابهاى برزخى، مدّت برزخ.
آب داغ برزخ---) همين مدخل، عذابهاى برزخى، آب داغ
آتش برزخ---) همين مدخل، عذابهاى برزخى، آتش
آسايش در برزخ
1) بهرهمندى شهيدان، از هرگونه آسايش در عالم برزخ:
ولاتحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه أموتا بل أحيآء عند ربّهم
يرزقون* فرحين بمآ ءاتيهم اللّهمن فضله ويستبشر ون بالّذين لم يلحقوا
بهم مّن خلفهم ألّا خوف عليهم ولا هم يحزنون.[3]
آلعمران (3) 169 و 170
2) بهرهمندى مقرّبان به خدا، از آسايش در برزخ:
فأمّا إن كان من المقرّبين* فروح وريحان وجنّت نعيم.[4]
واقعه (56) 88 و 89
آغاز برزخ
3) آغاز زندگى برزخى انسانها، پس از مرگ آنان:
حتّى إذا جاء أحدهم الموت ...* ... ومن ورائِهم برزخ إلى يوم يبعثون.
مؤمنون (23) 99 و 100
اصحاب شمال در برزخ
4) اصحاب شمال (كافران تكذيبگر و گمراه) گرفتار عذاب در برزخ:
وأمّا إن كان من أصحب اليمين* وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين* فنزل مّن حميم.[5]
واقعه (56) 90 و 92 و 93
[1] اين برداشت بر اساس روايت منقول از امام رضا (ع) است كه
فرمود: در آيين بنىاسرائيل، جزاى دزدى بردگى سارق بود. (تفسير نورالثقلين، ج 2، ص
4460، ح 138)
[3] شادمانى و عدم ترس و نگرانى شهيدان- كه در آيه از آنها سخن
گفته شده است- از برخوردارى آنان از آسايش حكايت مىكند.
[4] «روح» به معناى استراحت و آسايش است (مجمعالبيان، ج 9- 10، ص
344) و در روايتى از امام صادق (ع) نقل شده است: مقصود از راحتى و آسايش مقرّبان،
آسايش آنان در عالم قبر است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 228)
[5] در روايتى از امام صادق (ع) نقل شده است: مقصود از «فنزل من
حميم» عذاب در قبر است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 230) از اينكه آيه 92 در مقابل
آيه 90 بيان شده، مقصود از «مكذّبين الضالّين»، اصحاب شمال مىباشد.