113) كم جلوه كردن تعداد مجاهدان غزوه بدر، در ديد ظاهرى كافران (قبل
از جنگ بدر):
وإذ يريكموهم إذ التقيتم فى أعينكم قليلا ويقلّلكم فى أعينهم
ليقضى اللّه أمرا كان مفعولا وإلى اللّه ترجع الأمور.[1]
انفال (8) 44
114) دو برابر ديدن مجاهدان غزوه بدر از سوى كافران (به هنگام جنگ
بدر):
قد كان لكم ءاية فى فئتين التقتا فئة تقتل فى سبيل اللّه وأخرى
كافرة يرونهم مّثليهم رأى العين واللّه يؤيّد بنصره من يشاء إنّ فى ذلك لعبرة
لأولى الأبصر.[2]
آلعمران (3) 13
115) كمبود نيروهاى مؤمن پيكارگر در جنگ بدر، نسبت به قواى نظامى
دشمن:
ولقد نصركم اللّه ببدر و أنتم أذلّة فاتّقوا اللّه لعلّكم
تشكرون.[3]
آلعمران (3) 123
توان مجاهدان غزوه بدر
116) توان نظامى مجاهدان در جنگ بدر، بس ضعيف و ناتوان در مقايسه با
جبهه كفر در پندار منافقان:
إذ يقول المنفقون والّذين فى قلوبهم مّرض غرّ هؤلآء دينهم ....[4]
انفال (8) 49
117) كم بودن تعداد افراد و امكانات مجاهدان غزوه بدر:
إذ يغشّيكم النّعاس أمنة مّنه وينزّل عليكم مّن السّمآء مآء
لّيطهّركم به ويذهب عنكم رجز الشّيطن ....[5]
انفال (8) 11
محلّ غزوه بدر
119) برترى موقعيّت لشكر قريش نسبت به موقعيّت لشكر اسلام، در غزوه
بدر:
... يوم الفرقان يوم التقى الجمعان ...* إذ أنتم
[1] رؤيت در آيه 13 آلعمران، مربوط به قبل از درگيرى و رؤيت در
آيه 44 انفال مربوط به هنگام درگيرى و جنگ است. ابتداءً مشركان، مسلمانان را اندك
ديدند تا تشجيع به جنگ شوند، ولى وقتى وارد جنگ شدند؛ مسلمانان را دو برابر
نيروهاى خود پنداشتند و همين امر باعث رعب و وحشت و شكست آنان شد. (تفسير
التحريروالتنوير، ج 3، جزء 3، ص 177)
[3] كلمه «أذلّه» چون جمع «ذليل» است، به كمبود نيروى انسانى
مؤمنان و امكانات نظامى آنان اشاره دارد. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 828)
[4] برداشت ياد شده بر اين اساس است كه آيه شريفه اشاره به
منافقان حاضر در جنگ بدر باشد (الميزان، ج 9، ص 99) كه با مشاهده ضعف ظاهرى
مجاهدان و توان نظامى دشمن گفتند: آنان (مجاهدان) فريب خوردهاند.
[5] مقصود از «رجز الشّيطان» وسوسههاى شيطان به مجاهدان بدر است؛
از جمله اينكه آنها را وسوسه مىكرد چگونه شما مدّعى حقّانيّت خود هستيد، در حالى
كه بدون آب و با حال جنابت نماز مىخوانيد. (الكشّاف، ج 2، ص 203)