161) شتافتن بتپرستان در قيامت به سوى محشر، همانند شتافتن آنان به
سوى بتهاى خود در دنيا:
يوم يخرجون من الأجداث سراعا كأنّهم إلى نصب يوفضون.[1]
معارج (70) 43
همدمى بتها
162) بتها، همدمى شوم و بد براى بتپرستان:
يدعوا لمن ضرّه أقرب من نّفعه لبئس المولى ولبئس العشير.
حج (22) 13
نيز---) شرك
بتپرستى---) بت
بحر بن عمرو
بحر بن عمرو، از احبار يهود و از دشمنان كينهتوز پيامبر (ص) بود. [2] برخى مفسّران، نزول آيه 37 نساء (4)
را درباره وى و تنى چند از احبار يهود دانستهاند كه ضمن بخلورزى از هرگونه
انفاق، براى جلوگيرى از پيشرفت اسلام، اصحاب پيامبر (ص) را نيز به خوددارى از
انفاق فرا مىخواندند. [3] براساس نقلى از ابنعباس، آيه 18 مائده (5) نيز در شأن بحرى و جمعى
از اهلكتاب نازل شد كه به دعوت پيامبر (ص) براى پذيرش اسلام پاسخ نداده، خود را
پسران و دوستان خدا مىخواندند. [4]
بُحيرا
بحيراى راهب (جرجيس)، از قبيله عبدالقيس بود. [5] برخى مفسّران، مقصود از «الّذين
آتيناهم الكتاب» در آيه 121 بقره (2) [6] و 52 قصص (28) [7] را- كه بيانگر ايمان گروهى از اهلكتاب به پيامبر (ص) است- وى و
ديگر اهلكتاب دانستهاند، همچنين در شأن نزول آيه 82 مائده (5) از وى به راهبى
نصرانى و دوستدار اهل ايمان، ياد شده است.
[8]
بحيره---) جاهليّت
[1] عدّهاى از مفسّران، «نصب» در آيه ياد شده را بتها دانستهاند.
(روحالمعانى، ج 16، جزء 29، ص 113؛ تفسير التحريروالتنوير، ج 14، جزء 29، ص 183)