responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 133

وإنّ من شيعته لإبرهيم‌* فراغ إلى‌ ءالهتهم ...* فراغ عليهم ضربا باليمين.

صافات (37) 83 و 91 و 93

100) شكستن همه بتها از سوى ابراهيم (ع) به جز بت بزرگ، با انگيزه رجوع بت‌پرستان و درك ناتوانى بتها:

ولقد ءاتينآ إبرهيم رشده من قبل وكنّا به علمين‌* وتاللّه لأكيدنّ أصنمكم بعد أن تولّوا مدبرين‌* فجعلهم جذذا إلّاكبيرا لَّهم لعلّهم إليه يرجعون. [1]

انبياء (21) 51 و 57 و 58

101) نسبت شكستن بتها به بت بزرگ، از سوى ابراهيم (ع) با هدف بيدارى بت‌پرستان:

قال بل فعله كبيرهم هذا فسلوهم إن كانوا ينطقون.

انبياء (21) 63

بتها

آثار بتها [2]

1. اضلال‌

102) بتها، عامل گمراهى بسيارى از مردم:

وإذ قال إبرهيم ... واجنبنى وبنىّ أن نّعبد الأصنام‌* ربّ إنّهنّ أضللن كثيرا مّن النّاس ....

ابراهيم (14) 35 و 36

وقالوا لاتذرنّ ءالهتكم ولاتذرنّ ودّا ولا سواعا ولايغوث ويعوق ونسرا* وقد أضلّوا كثيرا ولاتزد الظَّلمين إلّاضللا. [3]

نوح (71) 23 و 24

2. زيانبارى‌

103) زيانبار بودن بتها، براى بت‌پرستان:

... فمآ أغنت عنهم ءالهتهم الّتى يدعون من دون اللّه من شى‌ء لّمّا جآء أمر ربّك وما زادوهم غير تتبيب.

هود (11) 101

يدعوا من دون اللّه ...* يدعوا لمن ضرّه أقرب من نّفعه ....

حج (22) 12 و 13

ابراهيم (ع) و بتها---) ابراهيم (ع)، ابراهيم (ع) و بتها

اجتناب از بتها

104) لزوم اجتناب از بتها:

والرّجز فاهجر. [4]

مدثر (74) 5

105) هجرت و كناره‌گيرى اصحاب كهف، از بت‌پرستان و بتها:

أم حسبت أنّ أصحب الكهف ...* وإذ اعتزلتموهم وما يعبدون إلّااللَّه فأووا إلى الكهف ....

كهف (18) 9 و 16

106) كناره‌گيرى ابراهيم (ع) از بت‌پرستان و بتهاى‌شان:

واذكر فى الكتب إبرهيم ...* وأعتزلكم وما تدعون من دون اللّه ...* فلمَّا اعتزلهم وما يعبدون من دون اللَّه ....

مريم (19) 41 و 48 و 49

استهزاى بتها

107) پرسش استهزاآميز ابراهيم (ع) از بتها، با دعوت از آنها به غذا خوردن و سخن گفتن:

وإنّ من شيعته لإبرهيم‌* فراغ إلى‌ ءالهتهم‌


[1] در مرجع ضمير «إليه» سه احتمال وجود دارد: 1. به ابراهيم (ع) برگردد؛ 2. به «كبيراً» برگردد؛ 3. به «اللّه» راجع باشد. (الميزان، ج 14، ص 299) برداشت براساس احتمال دوم است.

[2] در ظاهر آيات، «آثار» به بت نسبت داده شده، ولى روشن است كه مقصود، آثار بت‌پرستى است.

[3] بنا بر يك احتمال ضمير «أضلّوا» به بتها برمى‌گردد. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 548)

[4] عدّه‌اى از مفسّران، «رُجز» را به بتها (اصنام) تفسير كرده‌اند. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 581؛ روح‌المعانى، ج 16، جزء 29، ص 205)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 6  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست