responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 457

أشهر ...* وإن عزموا الطّلق فإنّ اللّه سميع عليم. [1]

بقره (2) 226 و 227

بازگشت از ايلا

8) ناپسند بودن سوگند بر ايلا:

لّلّذين يؤلون من نّسائِهم تربّص أربعة أشهر فإن فاءو فإنّ اللّه غفور رّحيم. [2]

بقره (2) 226

9) بازگشت‌كنندگان به زناشويى پس از ايلا، مشمول رحمت و غفران الهى:

لّلّذين يؤلون من نّسائِهم تربّص أربعة أشهر فإن فاءو فإنّ اللّه غفور رّحيم.

بقره (2) 226

10) بازگشت به زندگى زناشويى پس از ايلا، پسنديده‌تر از طلاق:

للّذين يؤلون من نّسائِهم تربّص أربعة أشهر فإن فاءو فإنّ اللّه غفور رّحيم‌* وإن عزموا الطّلق فإنّ اللّه سميع عليم. [3]

بقره (2) 226 و 227

پيشينه ايلا

11) ايلا و تصميم مرد بر ترك آميزش با همسر خود، داراى پيشينه‌اى تا صدر اسلام:

للّذين يؤلون من نّسائِهم تربّص أربعة أشهر فإن فاءو فإنّ اللّه غفور رّحيم.

بقره (2) 226

ايله‌

ايله، از شهرهاى بندرى فلسطين واقع در ساحل شرقى درياى سرخ است. [4] برخى مفسّران مقصود از قريه در آيه 163 اعراف (7) را ايله دانسته‌اند، كه ساكنان آن بر اثر تجاوز از حدود الهى به كيفر مسخ دچار گشتند. [5]

نيز---) اصحاب سبت‌

ايمان‌

ايمان از مادّه امن به معناى طمأنينه داشتن روح و زايل شدن ترس است و در اصطلاح قرآن در موارد ذيل استعمال شده است: 1. اقرار به خداوند و شريعت حضرت محمّد (ص)؛ 2. اعتقاد قلبى به حقّ همراه با تصديق؛ 3. هر يك از اعتقاد، گفتار راست و عمل صالح. [6] مقصود از ايمان در اين مدخل خصوص ايمان به خدا نيست؛ بلكه اعمّ از ايمان به انبيا، كتاب‌هاى آسمانى، قرآن و معاد است. در اين مدخل‌


[1] با توجّه به جمله «و إن عزموا الطّلاق» و با توجّه به مهلت حرمت تا چهار ماه، روشن مى‌شود كه حكم ايلا، مخصوص عقد دائم است؛ بدين سبب ايلا در ازدواج موقّت نيست.

[2] از جمله «فإنّ اللَّه غفور رحيم» پس از بيان حكم ايلا استفاده مى‌شود كه ايلا، امرى ناپسند است.

[3] از جمله «فإنّ اللَّه غفور رحيم» كه مترتّب بر «فإن فاءوا» شده، نكته مزبور، قابل برداشت است؛ افزون بر اين، احتمال دارد تقدّم ذكرى «فإن فاءو» بر «إن عزموا الطّلاق» مفيد تقدّم رتبى و اولويّت آن بر طلاق باشد.

[4] لغت‌نامه دهخدا، واژه ايله؛ دائرةالمعارف بزرگ اسلامى، واژه ايله.

[5] جامع‌البيان، مج 6، ج 9، ص 122؛ مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 608.

[6] مفردات راغب.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست