3) ايّاماللَّه و رويدادهاى آن، دربردارنده نشانههايى از خدا براى
شكرگزاران:
... وذكّرهم بأيَّم اللّه إنّ فى ذلك لأيت لّكلّ صبّار شكور.
ابراهيم (14) 5
صابران و ايّاماللَّه
4) ايّاماللَّه، از آيات الهى براى صبر پيشگان:
... وذكّرهم بأيَّم اللّه إنّ فى ذلك لأيت لّكلّ صبّار شكور.
ابراهيم (14) 5
منكران ايّاماللَّه
5) موظّف بودن مؤمنان (صدر اسلام) به اعراض از منكران ايّاماللَّه و
ترك مخاصمه با آنان:
قل لّلّذين ءامنوا يغفروا للّذين لايرجون أيّام اللّه ليجزى قوما
بما كانوا يكسبون.[1]
جاثيه (45) 14
6) عقوبت الهى، سزاى ناباوران ايّاماللَّه و برخاسته از نظاممند
بودن كيفر و پاداش:
قل لّلّذين ءامنوا يغفروا للّذين لايرجون أيّام اللّه ليجزى قوما
بما كانوا يكسبون* من عمل صلحا فلنفسه ومن أساء فعليها ثمّ إلى ربّكم ترجعون.[2]
جاثيه (45) 14 و 15
موسى (ع) و ايّاماللَّه
7) موسى (ع)، موظّف به يادآورى ايّاماللَّه از سوى خداوند براى
قومش:
ولقد أرسلنا موسى بايتنآ ... وذكّرهم بأيَّم اللّه.
ابراهيم (14) 5
ايّام تشريق
مقصود از ايّام تشريق، روزهاى يازدهم، دوازدهم و سيزدهم ذيحجّه است و
طبق روايتى از امام صادق (ع) مقصود از «ايّام معدودات» و «ايّام معلومات» در سوره
بقره همين ايّام است. [3]
احكام ايّام تشريق
1) گفتن تكبير در ايّام تشريق در منا از آداب نمازهاى واجب:
2) وجوب توقّف حجگزار در ايّام تشريق در منا جهت انجام مناسك حج:
واذكروا اللّه فى أيّام مّعدودت فمن تعجّل فى
[1] «يغفروا» در اين آيه به معناى اعراض و ترك مخاصمه است.
(مجمعالبيان؛ الميزان، ذيل آيه)
[2] «من عمل صالحاً» مىتواند در حكم علّت براى «ليجزى» باشد.
(الميزان، ذيل آيه)
[3] در روايتى از امام صادق (ع) در تفسير «واذكروا اللَّه فى
أيّام معدودات» آمده است. «معلومات» و «معدودات» يك چيز است كه همان ايّام تشريق
باشد. (كافى، ج 4، ص 514؛ نورالثقلين، ذيل آيه)
[4] در روايتى از امام صادق (ع) «اذكروااللَّه» به تكبيرات ويژه
در ايّام وقوف در منا تفسير شده است كه عبارت است از: اللَّهاكبر، اللَّهاكبر،
لاإلهإلّااللَّه و اللَّهاكبر، اللَّهاكبر و للَّهالحمد، اللَّهاكبر على ما
هدانا، و الحمد للَّهعلى ما أولانا، و اللَّهاكبر على ما رزقنا من بهيمة
الأنعام. (مجمعالبيان، ذيل آيه)