22) احتجاج عالمان اهلكتاب با پيامبر (ص)، به رغم آگاهى آنان از
حقيقت نبوّت پيامبر (ص):
إنَّ الدّين عند اللَّه الإسلم و ما اختلف الّذين أوتوا الكتب
إلّامن بعد ما جاءهم العلم بغيا بينهم ...* فإن حاجّوك فقل أسلمت وجهى للّه ....
آلعمران (3) 19 و 20
23) احتجاج آگاهانه و بحقّ نصارا با يهود درباره نبوّت عيسى (ع):
يأهل الكتب ...*
هأنتم هؤلاء حججتم فيما لكم به علم فلم تحآجّون فيما ليس لكم به علم ....[4]
آلعمران (3) 65 و 66
24) احتجاج بحقّ يهود با نصارا درباره عدم الوهيّت عيسى (ع) و فرزند
خدا نبودن وى:
يأهل الكتب ...*
هأنتم هؤلاء حججتم فيما لكم به علم فلم تحآجّون فيما ليس لكم به علم ....
آلعمران (3) 65 و 66
25) احتجاج جاهلانه اهلكتاب با يكديگر درباره يهودى و نصرانى بودن
ابراهيم (ع):
يأهل الكتب لم تحآجّون فى إبرهيم ومآ أنزلت التّورلة والإنجيل
إلّامن بعده أفلاتعقلون.*
هأنتم هؤلاء حججتم فيما لكم به علم فلم تحآجّون فيما ليس لكم به علم ....
آلعمران (3) 65 و 66
[1] «و إذ أخذ اللَّه ...» متعلّق به «اذكر» مقدّر است و براساس
روايت اميرمؤمنان و امام صادق (ع) مقصود از «ميثاق النبيّين» پيمانى است كه خداوند
از پيامبران پيشين گرفت كه آنان امّت خويش را از بعثت پيامبراكرم (ص) و ايمان به
وى آگاه كنند. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[2] بنابراينكه جمله «إنّما عليك البلاغ» به معناى تبليغ و اقامه
حجّت باشد. (مجمعالبيان؛ الميزان، ذيل آيه)
[3] جمله «و هو ربّنا» حاليّه است و وجه توبيخ را بيان مىكند؛
يعنى در حالى كه او پروردگار ما و شما است و مىتواند پيامبر را ازهر نژادى
برانگيزد، پس محاجّه شما نابجا است.
[4] برداشت بر اين اساس است كه جمله «فيما لكم به علم» بيانگر
مجادله آگاهانه نصارا با يهود درباره اثبات نبوّت حضرت عيسى (ع) و احتجاج آگاهانه
يهود درباره آن حضرت مربوط به ابطال الوهيّت وى باشد. (الميزان، ذيل آيه)