اهل التّقوى از اسما و صفات الهى است. اهل به كسانى كه وجه اشتراك
دينى و نسبى و شغلى با فردى دارند اطلاق مىشود و نيز به معناى شايستگى آمده [1] و تقوا آن است كه خود را از شىء مخوف
حفظ كنيم. [2] اهل تقوا در اين مدخل، به معناى
شايستگى براى ترسيدن است؛ چنانكه در روايات، تقوا در آيه 56 مدثر (74) به معناى
مفعولى آن آمده است؛ [3]
ولى ممكن است به معناى فاعلى نيز تفسير شود؛ يعنى خدا اهل تقوا است و از هرگونه
ستم و زشتى مىپرهيزد. [4]
اهل التّقوى و اراده خدا
1) سزاوارى خدا براى پرواپيشگى از او سبب منوط بودن پندگيرى از قرآن
به مشيّت الهى:
كلّا إنّه تذكرة*
وما يذكرون إلّاأن يشاء اللّه هو أهل التّقوى وأهل المغفرة.[5]
مدثر (74) 54 و 56
اهل التّقوى و دعوت خدا
2) اهل التّقوى بودن خداوند، مقتضى دعوت الهى به اندرزهاى قرآنى:
كلّا إنّه تذكرة*
فمن شاء ذكره* وما يذكرون إلّاأن يشاء اللّه هو أهل التّقوى وأهل المغفرة.[6]
مدثر (74) 54- 56
خدا و اهل التّقوى
3) اهل التّقوى از اسما و صفات الهى:
وما يذكرون إلّاأن يشاء اللّه هو أهل التّقوى وأهل المغفرة.
مدثر (74) 56
اهل الذّكر
ذكر در لغت به معناى قوه حافظه و ياد كردن است؛ خواه با زبان يا قلب. [7] به قرآن
[8] و رسولاكرم (ص) [9] نيز ذكر گفته شده و اهل ذكر در اين مدخل، آگاهان [10] به طور عموم، عالمان به كتابهاى
آسمانى [11] و امامان (ع)
[12] هستند.
[5] بنابراين احتمال كه «اهل التّقوى و ...» علّت براى صدر آيه
«و ما يذكرون إلّاأن يشاء اللَّه» باشد؛ يعنى پند گرفتن از قرآن، جز به مشيّت و
توفيق الهى ممكن نيست؛ زيرا خداوند اهل تقوا و اهل مغفرت و نافذ در اعمال بندگان
خود است. (الميزان، ذيل آيه)
[6] «اهل التّقوى و ...» مىتواند علّت براى «إنّه تذكرة فمن شاء
تذكرة» باشد. (الميزان، ذيل آيه)