responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 301

إلى‌ ثمره إذا أثمر وينعه إنّ فى ذلكم لأيت لّقوم يؤمنون.

انعام (6) 99

تنوّع باغ انگور

16) خداوند، پديدآورنده باغ‌هاى انگور به صورت برافراشته بر پايه‌ها و ايستاده بر ساق خود:

وهو الّذى أنشأ جنَّت مّعروشت وغير معروشت .... [1]

انعام (6) 141

زيبايى باغ انگور

17) زيبايى و دل‌ربايى باغ‌هاى انگور محصور شده ميان نخل‌ها و وجود داشتن مزرعه ميان آن و جريان نهر آب در خلال آن‌ها:

واضرب لهم مّثلا رّجلين جعلنا لأحدهما جنّتين من أعنب وحففنهما بنخل وجعلنا بينهما زرعا* كلتا الجنّتين ءاتت أكلها ولم تظلم مّنه شيا وفجّرنا خللهما نهرا.

كهف (18) 32 و 33

پيدايش انگور---) همين مدخل، خلقت انگور

تعقّل در انگور

18) لزوم تأمّل و تحقيق در چگونگى ثمر دادن و به رشد رسيدن انگور:

و هو الّذى أنزل من السّمآء مآء ... فأخرجنا منه ... وجنَّت مّن أعناب ... انظروا إلى‌ ثمره إذا أثمر وينعه ....

انعام (6) 99

19) وجود باغ‌هاى انگور و حبوب و خرما و برترى برخى بر برخى ديگر، در عين مجاورت با يك‌ديگر و آبيارى از يك آب، از آيات الهى براى خردمندان:

... وجنَّت مّن أعنب وزرع ونخيل صنوان وغير صنوان يسقى‌ بمآء وحد ونفضّل بعضها على‌ بعض فى الأكل إنّ فى ذلك لأيت لّقوم يعقلون.

رعد (13) 4

20) رويش درختان انگور با آب باران، از نشانه‌هاى الهى براى صاحبان انديشه:

هو الّذى أنزل من السّمآء مآء ...* ينبت‌لكم به الزّرع ... والأعنب ... إنّ فى ذلك لأية لّقوم يتفكّرون.

نحل (16) 10 و 11

21) فراورده‌هاى درختان انگور، مايه تدبّر براى خردمندان:

ومن ثمرت النّخيل والأعنب تتّخذون منه سكرا ورزقا حسنا إنّ فى ذلك لأية لّقوم يعقلون.

نحل (16) 67

تغذيه با انگور

22) قابليّت داشتن انگور براى تهيّه نوشيدنى‌ها و خوراكى‌ها از آن:

ومن ثمرت النّخيل والأعنب تتّخذون منه سكرا ورزقا حسنا .... [2]

نحل (16) 67

وجعلنا فيها جنت مّن نّخيل وأعنب وفجّرنا فيها من العيون‌* ليأكلوا من ثمره وما عملته أيديهم أفلايشكرون. [3]

يس (36) 34 و 35


[1] «عرش» به معناى سقف است و «جنّات معروشات» باغ‌هايى است كه درختان انگور آن‌ها داراى داربست است. (لسان‌العرب)

[2] برخى مفسّران گفته‌اند: مقصود از «سكراً» نوشيدنى‌ها، و مقصود از «رزقاً حسناً» غذاهاى تهيّه شده از انگور است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] برداشت مذكور بر اين اساس است كه كلمه «ما» به معناى الّذى باشد؛ يعنى و از آن‌چه دست‌هايشان به عمل مى‌آورد مانند شيره، عصاره و ... بخوريد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست