انفال جمع نَفَل، در لغت به معناى زيادت و عطيّه است [1] و در اصطلاح فقهى عبارت است از
ثروتهاى عمومى كه مالكيّت و چگونگى مصارف آن در اختيار پيامبر (ص) و جانشينان وى
است؛ از قبيل: اراضى موات، جنگلها، قلّه كوهها، معادن، زمينهاى به دست آمده از
دشمن بدون جنگ، زمينهاى مربوط به پادشاهان، ارث بدون وارث، غنيمتهاى به دست آمده
بدون اذن امام، مراتع و كف درّهها. [2] در اين مدخل از واژه «انفال» استفاده شده است.
پرسش از انفال
1) پرسش مسلمانان از پيامبر (ص) درباره مالكيّت و تقسيم انفال:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول ....[3]
انفال (8) 1
تقسيم انفال
2) وجوب اطاعت از حكم خدا و رسول (ص) درباره مالكيّت و تقسيم انفال:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول ... وأطيعوا اللّه
ورسوله ان كنتم مؤمنين.
انفال (8) 1
3) اطاعت از خدا و رسول (ص) در احكام انفال، نشانه ايمان:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول ... وأطيعوا اللّه
ورسوله إن كنتم مّؤمنين.
انفال (8) 1
4) نزاع مجاهدان غزوه بدر در تقسيم انفال و غنايم آن:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول فاتّقوا اللّه
وأصلحوا ذات بينكم ....[4]
انفال (8) 1
5) مؤمنان، موظّف به اصلاح و رفع اختلاف ميان خود درباره انفال و
اموال عمومى:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول فاتّقوا اللّه
وأصلحوا ذات بينكم ....[5]
انفال (8) 1
6) ناخشنودى برخى از مسلمانان از حكم خدا درباره تقسيم انفال و غنايم
جنگ بدر:
يسلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول فاتّقوا اللّه
وأصلحوا ذات بينكم ...*
[2] وسائلالشيعة، ج 9، ص 523، أبواب الأنفال و ما يختصّ بالامام
(آلالبيت (ع)).
[3] از جمله «قل الأنفال للّه و الرّسول» كه تعيينكننده مالكيّت
انفال است و در پاسخ مسلمانان، ايراد شده، استفاده مىشود كه پرسش آنان درباره
مالكيّت انفال و بهطور طبيعى تقسيم آن بوده است.
[4] برداشت با توجّه به شأن نزول و سياق آيات و جمله «أصلحوا ذات
بينكم» قابل استفاده است. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[5] جمله «أصلحوا ذات بينكم» و سياق آيه، نشان مىدهد كه درباره
تقسيم انفال، نزاع و كشمكش بوده است.